De ce să înregistrăm eticheta produselor?

De ce este utilă înregistrarea și prin ce modalități putem obține protecție asupra etichetelor?

 

O modalitate de obținere a protecției pentru eticheta unui produs, este înregistrarea acesteia ca desen industrial. Conform unui studiu realizat de Oficiul European al Proprietății Intelectuale privind cererile de înregistrare a desenelor și modelelor, majoritatea titularilor înregistrează desene industriale pentru:

  • 70,0 % Evitarea copierii acestora;
  • 23,4 % Strategia companiei;
  • 20,3 % Depășirea concurenței;
  • 10,1 % Chestiuni legate de prestigiul companiei;
  • 6,5 % Combaterea concepției “e mai ușor să copiezi”, pe care o au oamenii;
  • 5,8 % Altele;

Eticheta produselor poate deveni pentru consumator un simbol legat de reputația unui serviciu sau a produsului, iar printr-o publicitate adecvată are capacitatea de a crea consumatorului un „reflex condiționat”. Este des întâlnită situația de asociere a unui anumit produs și a calității acestuia cu eticheta sau ambalajul său. De aceea, ne aflăm în situația de a face o alegere între două produse doar pe baza aspectului etichetei sau a paletei de culori dominante.

În momentul în care dorim să cumpărăm o sticlă de “Coca-Cola”, vom cauta sticla transparentă cu lichid negru, ce are eticheta poziționată în centru și formată din fundal roșu și litere albe cu un anumit font. Acest exemplu relevă importanța etichetei și protejării aspectului acesteia deoarece se poate crea un risc iminent de confuzie în cazul în care apare pe piață un produs similar cu o etichetă similară și aceeași paletă de culori/dispunere pe etichetă.

Eticheta are o importanță economică deosebită deoarece alegerile făcute de majoritatea clienților se bazează pe aspectul exterior, cu cât ambalajul sau eticheta sunt mai distinctive și atrăgătoare, cu atât clientul va considera că produsul conținut este de o calitate mai mare. Pe scurt, alegerile făcute de clienți sunt contrare zicalei “nu judeca o carte după copertă”, de aceea aspectul distinctiv și atrăgător al etichetelor reprezintă o trăsătură esențială care influențează alegerea făcută de către client în favoarea produselor. Marile companii precum Coca-Cola, Swatch, Nestle, Kraft Foods Group, P&G etc., investesc mari sume de bani și expertiză în dezvoltarea desenelor și modelelor și se asigură că au drepturi exclusive în exploatarea acestora prin intermediul înregistrării.

Practica înregistrării etichetelor descurajeaza reaua-credință prin intermediul posibilității decăderii titularului din drepturi în orice moment, dacă este demonstrat faptul că eticheta a fost deja folosită pe piață sau a fost deja facută publică în trecut, deoarece desenul industrial trebuie să fie susceptibil de noutate. Datorită acestui fapt, dacă cineva înregistrează eticheta deja folosită de dumneavoastră în comerț, puteți anula acel desen înregistrat dacă demonstrați că ați folosit acea etichetă în comerț (o probă puternică poate fi chiar un catalog distribuit clienților unui magazin ce efectuează comerț cu produsul dumneavoastră ce poartă eticheta respectivă, anterior depunerii spre înregistrare a etichetei). Însă pentru a elimina toate eventualele costuri survenite în cazul unui proces, înregistrarea etichetei vă scutește de aceste costuri suplimentare iar în cazul în care există o suspiciune de contrafacere, puteți contacta o agenție de proprietate industrială pentru a trimite o notificare de săvârșire a faptelor de concurență neloială și contrafacere. Această notificare informează terțul ce a săvârșit contrafacerea de conflictul dintre eticheta acestuia și eticheta dumneavoastră pentru care ați obținut protecție prin intermediul înregistrării. Bineînțeles, dacă actul de contrafacere nu încetează, va trebui să actionați în justiție persoana respectivă.

 

Exemple de etichete/ambalaje înregistrate ca desene industriale

Exemple de etichete/ambalaje înregistrate ca desene industriale

 

De asemenea, eticheta și/sau ambalajul produselor pot fi protejate și prin înregistrarea ca marcă combinată formată din logo (element figurativ) și denumire sau pur figurativă (doar logo). Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafică ce poate încorpora în cadrul elementului figurativ al acesteia eticheta pentru care doriți să obțineți protectie. Este imperativ să consultați un consilier în proprietate industrială pentru a stabili dacă eticheta sau ambalajul dumneavoastră trebuie înregistrat, sau poate fi înregistrat, ca marcă sau ca model industrial.

Exemple de etichete/ambalaje înregistrate ca marcă

Exemple de etichete/ambalaje înregistrate ca marcă

 

Print Friendly, PDF & Email