Inregistrare marci comunitare – Inregistrare marca la OSIM, EUIPO & WIPO – 0799 938 762

A fi sau a nu fi – situația înregistrării unei mărci contrare ordinii publice și principiilor moralei

A fi sau a nu fi – situația înregistrării unei mărci contrare ordinii publice și principiilor moralei May 9, 2024Leave a comment

În cuprinsul acestui articol vom analiza o decizie recentă emisă la nivelul Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), în cauza R-1364/2022, privind înregistrarea mărcii verbale “Pablo Escobar”.

In acest sens, o societate fondată de către fratele lui Pablo Escobar, a solicitat înregistrarea mărcii verbale “Pablo Escobar’’ pentru diferite produse și servicii din clasele 3, 5, 9, 10, 12-16, 18, 20, 21, 24-26 și 28-45. Prin depunerea cererii de înregistrare s-a urmărit împiedicarea utilizării neautorizate a numelui lui Pablo Escobar.

Examinarea preliminară la nivelul EUIPO a fost urmată de respingerea mărcii pe motiv că aceasta este contrară ordinii publice și principiilor moralei, în conformitate cu art. 7 alin. 1 lit. f) din Regulamentul nr. 1001/2017 privind marca europeană. Ulterior respingerii inițiale, aplicantul a susținut că marca se impune a fi înregistrată luând în considerare următoarele aspecte: Pablo Escobar nu este cunoscut pentru activitățile sale criminale, numele acestuia fiind asociat de către publicul din UE cu grădina zoo pe care a construit-o; Pablo Escobar nu a primit nicio condamnare pentru crimă, cu excepția celei pentru contrabanda de televizoare în Statele Unite; numele este înregistrat ca marcă în Austria și Statele Unite; EUIPO a înregistrat și alte marci controversate.

Argumentele aplicantului nu au fost reținute de către Camera de Recurs, care a decis că marca depusă nu poate fi înregistrată. În ceea ce privește dispozițiile art. 7 alin. 1 lit. f), principiul din spatele acestora vizează prevenirea exploatării și protecției unui semn care este contrar valorilor pe care este fundamentată Uniunea Europeană, respectiv libertate, egalitate, demnitate umană, solidaritate etc.

Caracterul ofensiv al unei marci va fi evaluat în funcție de circumstanțele specifice și în funcție de percepția publicului. Atunci când se aplică art. 7 alin. 1 lit. f) este necesar să fie avut în vedere consumatorul cu un nivel mediu de sensibilitate și toleranță. De asemenea, este necesar să avem în vedere că semnele care nu se raliază acestui standard pot afecta atât nivelul de sensibilitate al publicului căruia îi sunt destinate bunurile și serviciile protejate, cât și pe cel al persoanelor care vor da accidental peste marca în cauză.

Rațiunea din spatele respingerii mărcii “Pablo Escobar” este cea referitoare la faptul că marca în cauză va fi în mod evident asociată cu cartelul Medellin, care este cunoscut pentru activitățile criminale și pentru traficul de droguri. Chiar dacă pot există aspecte pozitive cu privire la persoana Pablo Escobar și chiar dacă acesta nu a fost în mod efectiv condamnat pentru aceste activități infracționale, majoritatea consumatorilor din Uniunea Europeană, îl vor percepe pe acesta în raport cu fărădelegile comise. Mai mult decât atât, cel puțin pentru o parte deloc neglijabilă a publicului relevant spaniol, marca solicitată va fi asociată cu Pablo Escobar, în special în legătură cu presupusul trafic ilicit de droguri al acestuia. În ceea ce privește prezumția de nevinovăție, Camera de Recurs subliniază faptul că Pablo Escobar, chiar dacă nu a fost niciodată condamnat de o instanță, nu înseamnă că publicul larg nu va percepe marca solicitată ca făcând referire la un infractor și traficant de droguri.

Ca atare, tocmai pentru că infracțiunile asociate cu Pablo Escobar sunt contrare ordinii publice și moralității, marca în cauză trebuie respinsă pentru că aceasta contravine valorilor și principiilor pe care Uniunea Europeană este fundamentată.

Aceasta este încă una dintre deciziile de referință ale EUIPO care arată modalitatea în care Oficiul analizează îndeplinirea condițiilor cu privire la respectarea ordinii publice, a bunelor moravuri și a principiilor moralității la momentul examinării unei mărci. Totodata, este evidențiată și inerenta complexitate generată de procesul de înregistrare al unei mărci, proces care implică evaluarea aspectelor tehnice, dar și etice, astfel încât este esențială solicitarea consultanței de specialitate în acest domeniu.

Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:

➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@nomenius.ro

Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.

Avocat Persida Ciobanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Puteți să distribuiți această pagina pe:
× Cu ce vă putem ajuta?