Inregistrare marci comunitare – Inregistrare marca la OSIM, EUIPO & WIPO – 0799 938 762

Casa de modă Armani își apară cu emoții logo-ul notoriu

Casa de modă Armani își apară cu emoții logo-ul notoriu September 19, 2019Leave a comment

În septembrie 2017, o persoană fizică din Spania a depus spre înregistrare la nivel european marca “VIVA ESPAÑA” pentru o categorie mai largă de produse printre care și îmbrăcăminte, încălțăminte, articole din piele, etc.

La o primă vedere, această marcă nu are nimic în comun cu renumele mărcilor Armani, însă dacă analizăm partea figurativă putem constata că stilizarea primei litere “V” ocupă un loc dominant în cadrul mărcii, sintagma “VIVA ESPAÑA” fiind văzută în plan secundar.

În aceste condiții, reprezentanții departamentului legal al celebrei case de modă Giorgio Armani au sesizat stilizarea discutabilă a literei “V” și au formulat opoziție în baza mărcii anterioare pe care o dețin, ilustrând vulturul cu privirea orientată spre partea dreaptă. În accepțiunea Armani, acest logo simbolizează calitatea supremă, excelența și superioritatea, fiind probabil unul dintre cele mai recunoscute elemente grafice din lume, astfel că înregistrarea mărcii “VIVA ESPAÑA” are potențialul de a aduce atingere drepturilor asupra mărcii și succesului de care se bucură logo-ul la nivel internațional.

În susținerea argumentelor sale, celebra casă de modă a invocat riscul de confuzie sau de asociere care se poate crea în cadrul publicului consumator, precum și distinctivitatea foarte ridicată și renumele mărcii care accentuează încălcarea de drepturi deoarece poate genera un profit necuvenit sau poate diminua nivelul de recunoaștere de care se bucură logo-ul Armani pe plan internațional. Pentru a justifica prestigiul Armani, casa de modă fondată la Milano în 1975 de celebrul italian cu același nume a depus dovezi care arată cifra de afaceri, rapoarte anuale, investiții în publicitate, extrase din reviste și website-uri, fotografii cu magazinele Armani în Europa, cataloage cu produse, spot-uri video, imagini folosite în publicitate, etc.

În decembrie 2018, Comisia de Opoziții a EUIPO a analizat conflictul în cauză și a considerat că între cele două mărci nu există niciun risc de confuzie sau de asociere, motivând că la nivel vizual singura similaritate este dată de liniile orizontale alb-negre deoarece marca aparținând Armani ilustrează o pasăre de pradă sub formă unui vultur cu privirea orientată spre dreapta, în timp ce marca solicitantului ilustrează doar o formă stilizată a literei “V”, care, împreună cu mesajul transmis  – “Trăiască Spania”, conduce la concluzia că mărcile sunt suficient de diferite astfel încât să nu creeze in percepția publicului un risc de confuzie sau de asociere.

În ciuda faptului că solicitantul nu a contestat în niciun fel argumentele aduse de casa de modă și nu a prezentat nicio explicație în favoarea înregistrării mărcii sale, Comisia de Opoziții a EUIPO a decis că probatoriul depus de Armani nu arată o recunoaștere ridicată în cadrul publicului, ci doar o utilizare efectivă a mărcii deoarece dovezile nu dovedesc cota de piață deținută de casa de modă și nu există dovezi individuale legate de logo întrucât toate materialele ilustrează vulturul împreună cu alte elemente verbale “GA”, “Giorgio Armani”, “EA7”, “Armani”, etc. și nu se poate stabili dacă notorietatea este legată de simbolul grafic (care reprezintă temeiul opoziției) sau de celelalte elemente verbale.

Drept urmare, constatând că impresia generală a publicului va fi diferită atunci când va întâlni cele două mărci, Comisia de Opoziții a respins opoziția integral și a admis la înregistrare marca.

Totuși, hotărârea Comisiei de Opoziții a EUIPO este supusă apelului, fiind previzibil că va fi utilizată această cale de atac de către celebra casă de modă care nu putea admite ideea apariției unor articole de îmbrăcăminte cu imaginea grafică a mărcii “VIVA ESPAÑA”.

În februarie 2018 a fost formulat apel, iar Comisia de Apel din cadrul EUIPO a reanalizat situația și a constatat faptul că marca solicitantului este dominată de partea grafică ilustrând litera “V” deoarece restul elementelor verbale (-iva Espana) sunt neglijabile fiind redate cu un font scăzut, astfel încât litera “V” rămâne în centrul atenției publicului. De asemenea, marca aparținând Armani reproduce tot litera “V” întrucât aripile vulturului formează aceeași litera, astfel încât ambele mărci in discuție lasă impresia că împart o origine comercială comună.

Țînând cont de rolul scăzut acordat mesajului “Viva Espana” prin raportare la stilizarea literei “V”, Comisia de Apel a decis că publicul poate considera că produsele pot proveni de la aceeași întreprindere sau de la întreprinderi între care există legături economice, astfel încât există risc de confuzie in cadrul segmentului de public și se impune respingerea cererii de marcă, indiferent dacă probatoriul depus de casa de modă dovedește un renume sau nu.

Luând în considerare detaliile acestei spețe, trebuie să avem în vedere că similaritatea în domeniul mărcilor rămâne o noțiune subiectivă, chiar dacă există jurisprudență și repere stabilite în materie. La fel de importantă este și monitorizarea mărcilor care se depun, în vederea evitării înregistrării unei mărci similare deoarece înregistrarea unei mărci deja cunoscute publicului este calea mai ușoară spre obținerea unui profit obținut în mod legal, fiind evitată etapă costisitoare a investițiilor în dezvoltare. Spre exemplu, în acest caz, înregistrarea mărcii “Viva Espana” și folosirea ei pe articole de îmbrăcăminte sau încălțăminte ar fi împiedicat casa de modă Armani să acționeze împotriva solicitantului prin depunerea unor acțiuni în contrafacere deoarece solicitantul ar fi folosit propria sa marcă ce îi conferă drepturi de exclusivitate asupra folosirii sale.

Totodată, nu avem cum să nu remarcăm că pot exista idei creative care să transmită o oarecare aparență de legalitate și chiar să convingă o comisie specializată că nu încalcă dreptul unei mărci notorii, motiv pentru care un titular de marcă ar trebui să manifeste o vigilență sporită, mai ales în condițiile în care se fac investiții în promovarea mărcii.

Avocat Bogdan Bularda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Puteți să distribuiți această pagina pe:
× Cu ce vă putem ajuta?