În industria berii, proprietatea intelectuală joacă un rol important în protejarea produselor și serviciilor.
O sticlă de bere poate fi nu doar un produs consumabil, ci și un exercițiu interesant de aplicabilitate a dreptului proprietății intelectuale.
Astfel, o sticlă de bere conține multe elemente din acest domeniu: desene industriale, brevete, mărci comerciale, designul ambalajului, dar și variate aspectele legale si comerciale.
Recipientul acesteia reprezintă atât un desen industrial, cât și un atuu care contribuie în mod esențial la promovarea produsului, întrucât o sticlă cu un design inedit rămâne mai ușor în mintea consumatorului și este mai atractivă. De exemplu, o sticlă cu un design retro poate rezona mai mult cu o categorie mai vârstnică de consumatori, spre deosebire de un recipient cu un design modern care rezonează cu o categorie de vârstă tânără către medie de consumatori.
Designul are o importanță semnificativă pentru cumpărători, întrucât, în majoritatea cazurilor, poate constitui un element determinant pentru a lua o decizie atunci când se achiziționează produsul, fiind important să i se acorde o protecție cât mai mare.
Totodata, instituția brevetelor se regăsește în procesele tehnologice și de producție folosite pentru a se realiza acest produs. Inovația poate consta în metode avansate de fermentare a malțului, în tehnologia folosită pentru filtrare sau îmbuteliere care păstrează calitățile berii un timp mai îndelungat. Spre exemplu, parte dintre tehnicile de preparare a berii fără alcool utilizate de producătorul de bere AB InBev s-au dezvoltat la centrul său de inovare și tehnologie globală (GITEC) din Leuven. Gigantul producător de bere a descoperit un proces de extragere a alcoolului din berea obișnuită, care ulterior s-a dovedit a avea un mare succes printre consumatori.
De asemenea, eticheta se poate bucura de protecția conferită de drepturile de autor, nefiind exclusă ipoteza în care aceasta să fie înregistrată în integralitatea sa, ca marcă. În cele mai multe cazuri, regăsim mărci înregistrate la nivelul siglei sau denumirii produsului, respectiv, mărci figurative sau verbale după caz. Astfel, acestea ajută la identificarea produsului, mai ales pe o piață atât de largă, fiind esențial ca un produs să poată fi diferențiat pentru a avea succes.
Mărcile comerciale reprezintă un semn distinctiv al identității de brand în industria berii. Acestea protejează nu doar numele și logo-urile, ci și elementele distinctive care permit consumatorilor să identifice și să aleagă un anumit produs.
În industria berii, unde inovația și branding-ul sunt primordial pentru o rată garantată a succesului, o strategie eficientă de proprietate intelectuală este indispensabilă. De la designul unic al sticlei până la procesele tehnologice de ultimă generație și strategiile de marketing, fiecare aspect al unei halbe de bere poate beneficia de protecția oferită de proprietatea intelectuală.
Pe cale de consecință, nu trebuie neglijată importanța proprietății intelectuale, indiferent de domeniul de activitate. Toate elementele menționate anterior pot influența atât strategia de marketing, cât și imaginea puternică a brandului pe piață, fiind de o importanță majoră în afirmarea producătorilor și atragerea de noi clienți.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@nomenius.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Miruna Lazar