Prin înregistrarea unei mărci titularul obține drepturi exclusive asupra denumirii/semnului, drepturi ce se resfrâng asupra oricăror utilizări de natură comercială, inclusiv asupra numelor de domenii.
În schimb, înregistrarea unui nume de domeniu nu conferă un drept de proprietate, respectiv protecția juridică a unor drepturi de proprietate intelectuală, ci doar un drept de folosință asupra denumirii. Mai mult, disponibilitatea unui nume de domeniu nu relevă lipsa unei mărci înregistrate și nu poate garanta că numele de domeniu în cauză nu încalcă un drept de proprietate intelectuală.
Cu toate acestea, există o practică a anumitor comercianți de a se asocia unei mărci, de cele mai multe ori o marcă notorie, prin înregistrarea unui nume de domeniu ce conține o denumire similară sau chiar identică, însă cu o terminație diferită decât cele uzuale (spre exemplu .org sau .net în loc de .com sau .ro), pentru a atrage clientela mărcii notorii sau pentru a obține profit de pe urma vânzării numelui de domeniu.
Conflictele privind numele de domeniu pot fi soluționate de către instanțele competente sau prin arbitraj specializat, conform politicilor de rezolvare a disputelor privind numele de domeniu (UDPR), aprobate de ICANN – Internet Corporation for Assigned Names and Numbers.
Anul acesta, pe rolul Centrului de Arbitraj și Mediere WIPO s-au aflat câteva dispute privind înregistrarea unor domenii „.ro” în legătură cu mărci de renume:
- breitling.ro
Reclamantul, Breitling SA, este un producător de ceasuri a cărui activitate a început prin fondarea companiei în anul 1884 și care deține numeroase mărci, printre care marca internațională „BREITLING” din anul 1964.
Numele de domeniu breitling.ro a fost înregistrat de o persoană fizică ce nu deținea autorizația de a comercializa produse marca “BREITLING”.
Prin decizia luată s-a hotărât transferul numelui de domeniu breitling.ro către reclamanta Breitling SA, ținând cont de încălcarea drepturilor la marcă prin preluarea în mod identic a acesteia și lipsa unui drept sau interes legitim de a utiliza marca în cauza.
- ralphlauren.ro
Cazul este similar, fiind vorba de marca notorie pentru îmbrăcăminte, RALPH LAUREN, înregistrată încă din anul 1967.
În cauză a fost subliniat faptul că practica relevantă a reținut în mod constant că lipsa utilizării numelui de domeniu nu împiedică constatarea relei-credințe în înregistrarea acestuia, iar în cazul de față, respondentul (persona fizică care a înregistrat numele de domeniu ralphlauren.ro) nu a furnizat un motiv plauzibil pentru înregistrarea și deținerea pasivă a numelui de domeniu. Astfel, prin decizie luată s-a hotărât transferul numelui de domeniu către titularul mărcii.
- danielwellington.ro
În aceasta cauză, numele de domeniu disputat era utilizat pentru redirecționarea către anunțul de vânzare a domeniului în cadrul unui marketplace specializat.
Astfel, s-a reținut înregistrarea cu rea-credință, în scop speculativ, pentru a vinde numele de domeniu disputat și pentru a obține profit de pe urma mărcii reclamantului „DANIEL WELLINGTON”. În consecință, s-a hotărât transferul numelui de domeniu către reclamantul Daniel Wellington AB.
Înregistrarea unei mărci reprezintă astfel o protecție indiscutabilă a afacerii, pentru a nu permite unor terțe persoane să obțină foloase necuvenite din efortul și investițiile depuse de entitatea a cărei copiere se încearcă.
Avocat Florin Filip