{ Text Block: }
Celebrul luptător de arte marțiale mixte Conor McGregor a pierdut un litigiu ce a durat peste 3 ani cu privire la marca purtându-i numele. Acesta a decis să își protejeze numele la nivel internațional și a demarat formalitățile necesare în anul 2017 la nivelul Uniunii Europene, în Irlanda și în Statele Unite ale Americii, însă a întâmpinat opoziții din partea companiei McGregor New York ce deține drepturi anterioare asupra denumirii „McGregor”.
Marca „Conor McGregor” a fost depusă, printre altele, și pentru Clasa Nisa 25 Îmbrăcăminte, încălțăminte și articole pentru acoperirea capului, produse identice cu cele pentru care Mcgregor New York deține drepturi exclusive.
Pe scurt, Comisia EUIPO a decis în judecarea apelului, respingerea parțială a cererii de marca cu privire la Clasa 25, interzicându-i lui Conor McGregor producerea și comercializarea produselor de îmbrăcăminte sub egida acestei mărci.
În apărarea sa, aplicantul a argumentat că o persoană ar trebui să fie liberă să își folosească propriul nume atât timp cât utilizarea se face conform practicilor cinstite și, în plus, folosirea prenumelui „Conor” în partea de început este îndeajuns pentru a diferenția denumirile ,astfel încât să nu existe un risc de confuzie, respectiv de asociere între mărci.
Cu privire la folosirea numelui, Comisia a argumentat că titularul unei mărci nu poate interzice unui terț folosirea propriului nume în activitatea comercială, însă nu este același lucru cu înregistrarea unei mărci împotriva căreia pot fi invocate motive relative refuz.
Din punct de vedere vizual și fonetic, marca anteriora „McGregor” este reprodusă integral de marca contestată în care a două parte, mai lungă, „McGregor”, joacă un rol independent, dominant și distinctiv. Astfel, la nivel vizual și fonetic mărcile sunt similare peste gradul mediu.
Comparația conceptuală rămâne neutră, indiferent dacă „Conor” și „McGregor” sunt percepute ca nume sau prenume deoarece numele ca atare nu transmit un concept. De asemenea, Comisia consideră că pentru evaluare similitudinii este irelevant dacă „McGregor” este perceput de public ca un nume comun sau un nume străîn, fie în Scoția, fie în altă parte a Uniunii Europene. Aplicantul nu a argumentat, darămite să dovedească, faptul că numele nu ar avea caracter distinctiv raportat la bunurile vizate din clasa 25.
În scopul unei aprecieri globale, având în vedere că sunt vizate produse de larg consum (clasa 25), raportarea se face la consumatorul mediu, considerat rezonabil de atent și bine informat, iar acesta are rareori șansa de a face o comparație directă între semne, bazându-se în principal pe imaginea imperfectă din memoria sa.
Acestea fiind spuse, având în vedere similitudinea denumirilor și identitatea bunurilor vizate de conflict, Comisia EUIPO a decis respingerea apelului, și prin urmare respingerea cererii de marca cu privire la bunurile contestate (clasa 25).
În ceea ce privește cererea de marca depusă la USPTO (Oficiul pentru Invenții și Mărci din Statele Unite), aceasta se află încă sub examinare, iar cererea depusă în Irlanda a fost admisă.
Acest caz ne dovedește cât de importantă este marca înregistrată pentru o afacere, fiind recomandabilă inițierea procedurii de înregistrare chiar înaintea demarării efective a activităților comerciale.
Avocat Florin Filip