La data de 5 iulie 2017 este depusă spre înregistrare la nivelul Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietatea Intelectuală (EUIPO) marca “CEMAG” de către societatea germană Cemag Gmbh. Astfel, societatea germană vizează protecție pentru marca “CEMAG” în toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv in România.
Cererea de marcă a fost depusă pentru servicii de comerț cu produse diverse cum ar fi comerț online cu echipamente audio-video, echipamente de încalzire/răcire, îmbrăcăminte, tacâmuri, umbrele, accesorii de modă, ceasuri, mobilă și așa mai departe. Cu alte cuvinte, societatea germană urmărește intrarea pe piața europeană cu magazinul online “CEMAG”.
Sesizând similaritațile dintre mărcile “eMag” și cererea de marcă “CEMAG”, DANTE INTERNAȚIONAL SA a formulat opoziție în data de 16 noiembrie 2017, solicitând respingerea mărcii “CEMAG” în integralitate.
Analizând argumentele părților, Comisia de examinare opoziții a EUIPO a admis opoziția pentru o parte dintre servicii și a respins opoziția în parte pentru servicii precum: comerț cu echipamente de încalzire/racire, aparate de iluminat, produse de curațat și altele.
Opoziția a fost respinsă în parte pentru următoarele considerente:
- Din punct de vedere conceptual, niciunul dintre semne nu are un înțeles concret pentru publicul relevant din România. Astfel, latura conceptuală nu poate influența analiza semnelor;
- Nu a reieșit in mod concret că mărcile “eMag” se bucură de protecție pentru serviciile de comerț cu anumite produse solicitate sub marca “CEMAG”;
- Gradul de distinctivitate al mărcii “eMag” trebuie văzut la un nivel normal. Deși titularul mărcii “eMag” afirmă că marca se bucură de un grad ridicat de distinctivitate datorită reputației, în lipsa dovezilor care să susțină aceste argumente, nu poate fi reținut acest aspect.
Fiind nemulțumiti de deznodământul opoziției, în data de 22 octombrie 2020, tot DANTE INTERNAȚIONAL SA atacă decizia în urma opoziției cu apel în fața Comisiei de Apel EUIPO – solicitantul mărcii “CEMAG” nu depune niciun răspuns sau comentariu suplimentar.
Prin intermediul apelului, DANTE INTERNAȚIONAL SA a adus multiple dovezi pentru a demonstra notorietatea mărcilor “eMag” și gradul ridicat de cunoaștere al acestora.
Comisia de Apel a EUIPO găsește ca fiind inadmisibile probele referitoare la notorietatea mărcilor “eMag” deoarece au fost depuse pentru prima oară în apel. Comisia poate lua în considerare probe noi în apel, însa pentru a susține anumite argumente invocate în opoziție sau pentru a suplimenta probe depuse în procedura de opoziție, însa în cazul de față, aceste probe sunt depuse pentru prima oară direct în procedura de apel, iar această procedură este inadmisibilă.
Cu toate acestea, Comisia de Apel constată că restul serviciilor din clasa 35 de comerț cu diverse produse pentru care a fost respinsă opoziția, sunt, de fapt, similare cu serviciile protejate de mărcile “eMag” a decis să anuleze Decizia Comisiei de Opoziții EUIPO și să respingă marca “CEMAG” pentru toate serviciile de comerț ce sunt similare cu mărcile “eMag”.
În altă ordine de idei, a fost constatat că pentru restul serviciilor din clasa Nisa 39, marca “CEMAG” poate continua procedura de înregistrare, respectiv pentru servicii precum transport, depozitare, expediere de mărfuri și așa mai departe.
Astfel, prin intermediul prezentei proceduri, DANTE INTERNAȚIONAL SA a reușit să interzică obținerea de exclusivitate pentru marca “CEMAG”, în ceea ce privește serviciile de comerț, inclusiv pe teritoriul României. Cu alte cuvinte, dacă societatea Cemag Gmbh ar fi reușit să înregistreze marca, am fi putut să asistăm la coexistența magazinului online “eMag”® cu un alt magazin online cu o denumire cvasi-identică, în speță “CEMAG”.
Marian Constantin – Consilier Juridic