Inregistrare marci comunitare – Inregistrare marca la OSIM, EUIPO & WIPO – 0799 938 762

EUIPO a refuzat parțial cererea de înregistrare a mărcii Burberry în ceea ce privește NFT

EUIPO a refuzat parțial cererea de înregistrare a mărcii Burberry în ceea ce privește NFT April 23, 2024Leave a comment
EUIPO a refuzat parțial cererea de înregistrare a mărcii Burberry în ceea ce privește NFT și bunurile digitale

Numeroase branduri de modă de lux au început să-și dezvolte strategiile de marketing pentru a include obiecte de colecție digitale și non-fungible tokens (NFT). Cu toate acestea, bunurile digitale, la fel ca bunurile fizice, nu sunt scutite de îndeplinirea condițiilor pentru a fi protejate ca mărci.

În acest sens, Burberry a încercat în anul 2023 să obțină înregistrarea unei mărci pentru a-și proteja NFT-urile la nivel global. La data de 8 februarie 2023, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (“EUIPO”) a emis o decizie de refuz parțial cu privire la cererea Burberry Limited (“Burberry”) de înregistrare a modelului său de carouri ca marcă a Uniunii Europene:

Cererea Burberry s-a bazat pe trei (3) clase principale din cadrul Clasificării de la Nisa, respectiv: clasa 9, care cuprinde NFT-uri, jetoane digitale și alte produse și/sau materiale descărcabile și virtuale; clasa 35, care include servicii de vânzare cu amănuntul și cu ridicata de produse și alte materiale virtuale și clasa 41, care cuprinde obiecte de colecție digitale online care nu pot fi descărcate și divertisment online. EUIPO a formulat o obiecție în temeiul articolului 7 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul Uniunii Europene privind mărcile, pe motiv că modelul de carouri de culoare maro și bej al Burberry nu servea la identificarea produselor ca provenind de la o anumită întreprindere.

Pentru a decide dacă să accepte sau să respingă cererea, EUIPO a observat că, în contextul produselor în cauză, o marcă constând într-un model decorativ cu pătrățele ar fi considerată simplă și comună. Astfel, EUIPO a considerat că aceasta este lipsită de orice element care ar putea atrage atenția consumatorilor și, prin urmare, este insuficientă pentru a indica sursa sau originea produselor sau serviciilor. Combinația de elemente care formează un model cu carouri a fost considerată a fi tipică pentru produsele pentru care Burberry intenționa să utilizeze acest model (pe care EUIPO le-a caracterizat ca fiind “versiuni descărcabile și virtuale ale unor articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și produse de decorare din viața reală”) și, conform concluziilor acestei decizii, marca solicitată a fost considerată a nu fi “esențial diferită de alte modele cu carouri întâlnite în mod obișnuit în comerț”. Pentru a face o astfel de evaluare, EUIPO a făcut referire la diverse magazine și mărci care oferă articole de îmbrăcăminte și accesorii din lumea reală cu un model similar cu cel al Burberry, cum ar fi Mango, Boohoo și chiar site-uri web precum Etsy și Amazon.

EUIPO a statuat astfel:

“Având în vedere produsele în cauză, care includ versiuni descărcabile și virtuale ale unor articole de îmbrăcăminte, încălțăminte și produse decorative din viața reală, Oficiul constată că marca figurativă este prezentată sub forma unui model destinat fie să fie plasat pe o parte a produselor, fie să acopere întreaga suprafață a acestora și, prin urmare, corespunde aspectului exterior al produselor. Ca atare, aprecierea caracterului distinctiv al mărcii contestate trebuie să se bazeze pe principiile aplicabile mărcilor tridimensionale (21/04/2015, T-359/12, Device of a checked pattern (maroon & beige), EU:T:2015:215, § 28-31 și jurisprudența citată). Oficiul precizează că o combinație de elemente care formează un model cu carouri este evidentă și tipică pentru produse și nu diferă în mod esențial de alte modele cu carouri întâlnite în mod obișnuit în comerț. Oficiul observă că percepțiile consumatorului pentru bunurile din lumea reală pot fi aplicate la bunurile virtuale echivalente, întrucât un aspect esențial al bunurilor virtuale este acela de a imita concepte de bază ale bunurilor din lumea reală.”

Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că refuzul EUIPO a fost parțial, cererea continuând pentru anumite elemente specifice din clasele 9 și 41, și anume personaje interactive descărcabile, avatare și skin-uri, jocuri video și software de jocuri video descărcabile; și, de asemenea, pentru furnizarea de informații online despre jocuri digitale și servicii de divertisment, cum ar fi furnizarea de jocuri electronice online, furnizarea unui site web cu jocuri de calculator și jocuri video care nu pot fi descărcate.

Așadar, EUIPO pare să aplice cerințe mai stricte pentru a analiza existența caracterului distinctiv atunci când vine vorba de protecția bunurilor virtuale, spre deosebire de bunurile fizice. Această hotărâre de respingere parțială pune sub semnul întrebării capacitatea titularilor de mărci de a extinde domeniul de aplicare al protecției mărcii lor la bunuri digitale și obiecte de colecție, chiar și în cazul în care aceștia au deja aceeași marcă înregistrată pentru bunuri și produse identice oferite în lumea fizică.

Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:

➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@nomenius.ro

Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.

Avocat Persida Ciobanu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Puteți să distribuiți această pagina pe:
× Cu ce vă putem ajuta?