În România, Marketingul prin Influenceri are un istoric scurt, dar consistent, înființat treptat prin debutul agențiilor de social media, respectiv prin primele campanii de bloguri.
-
Ce reprezintă Influencer Marketing?
INFLUENCER MARKETING reprezintă o persoană care este urmărită de mulți utilizatori dintr-un anumit domeniu de nișă și cu care interacționează în mod activ, având puterea de a influența deciziile de cumpărare ale celorlalți. Numărul de utilizatori care urmăresc un anumit influencer depinde de amplitudinea domeniului.
“Influencers” reprezintă, cu alte cuvinte, un nou canal de comunicare, având o importanță semnificativă în mixul de comunicare al brandurilor, respectiv acțiunea promoțională prin care Influencer-ul transmite comunității mesajul unui brand.
Sub umbrela influencer, întâlnim blog-eri, youtube-eri, instagram-eri, oameni cu comunități semnificative pe Facebook, celebrități media, artisti etc. pe care îi putem încadra în 3 categorii generice: oameni obișnuiți cu o prezență activă în social media, mai exact MICRO-INFLUENCERS, specialiști, denumiți în concret INFLUENCERS, și nu în ultimul rând, CELEBRITĂȚILE.
-
Cum influențează acești actori?
- Micro-influencerii reprezintă cel mai numeros grup și au cel mai puternic nivel al interacțiunilor dintre cele trei categorii,în medie între 25% și 50% pentru fiecare postare, putând fi ușor identificați, întrucât au în mod obișnuit între 5,000 și 100,000 de utilizatori care îi urmăresc.
- Specialiștii / Macro-influencerii: Acești influenceri sunt de obicei experți într-un anumit domeniu, lideri de opinie și creatori de conținut profesioniști, cu 100,000 – 1 milion de utilizatori care îi urmăresc.
- Celebritățile / Mega-influencerii: Aceștia sunt actorii importanți ai domeniului la care ne raportam, cu mai mult de 1 milion de utilizatori care îi urmăresc și printre ei se numără adesea celebrități din curentul principal al fenomenului mass-media.
-
Care este puterea Influenței Sociale?
Influența socială joacă un rol important în crearea unei relații de încredere, pentru că oamenii percep influența asemenea unei forme de aprobare.
Din acest motiv evaluările inter partes și recomandările transmise direct sunt mai de încredere decât orice altă formă de publicitate.
Cu alte cuvinte, o recomandare de la un prieten sau o rudă are un impact mai puternic decât o cercetare proprie, un sfat de la un profesionist sau o campanie de persuasiune a unui brand.
Astfel, evoluția rapidă a tehnologiei, respectiv revoluția digitală au determinat explozia comunicării prin intermediul Influencers, ceea ce necesită cunoașterea și recunoașterea RAC – Romanian Advertising Council (a normelor Codului RAC) în vederea creării premiselor unei comunicări transparente și oneste.
RAC are o importanță crucială în domeniul pe care îl reglementează, întrucât constitutie “farul” ce ghidează folosirea responsabilă a acestei noi tehnici de marketing de către toți stakeholderii: branduri, advertiser, influencers, în conformitate cu principiile autoreglementarii și ale Codului de comunicare comercială.
Cu titlu exemplificativ, cităm Art. 4 – Comunicarea comercială prin intermediul influencerilor:
“1.1 Anunțatorii sunt responsabili pentru comunicarea făcută de influenceri.
1.2 Raportul contractual dintre influencer și anunțator trebuie divulgat clar și vizibil în cadrul comunicărilor. Divulgarea trebuie efectuată în cadrul fiecărui articol, postare, videoclip, tweet, etc., în partea de început.
1.3 Afirmațiile făcute de influenceri trebuie să fie veridice, neînșelatoare și verificabile.
1.4 Pentru postările privind utilizarea produsului de către influenceri, aceștia trebuie să facă afirmații care reprezintă părerile lor oneste și experiența lor autentică cu produsul, bazate pe dovezile pe care le dețin, oferind, dacă este cazul, mărturiile corespunzătoare.”