Pe orice platformă de socializare, răspândită sau mai puțin cunoscută deopotrivă, printre utilizatori se numără din ce în ce mai mult influencerii – persoane publice, beneficiind de largă recunoaștere, și care se folosesc de poziția lor pentru a introduce și promova noi tendințe, pentru a forma opinii pe subiecte de actualitate sau pentru a promova produse și servicii. Ca orice alt aspect al vieții noastre, nici munca influencerilor nu este străină de drepturile de proprietate intelectuală, existând aici implicații dintre cele mai diverse. O atitudine precaută și o bună cunoaștere a acestor implicații poate preveni apariția unor încălcări sau a unor conflicte de ordin juridic și poate spori succesul unui creator de conținut.
- Drepturile de autor asupra conținutului propriu
Nu întâmplător, influencerii mai sunt numiți și creatori de conținut, deoarece munca lor se manifestă, în primul rând, în crearea și, ulterior, distribuirea de conținut pe platformele de socializare. De la imagini, cu sau fără elemente grafice adăugate, până la videoclipuri scurte, toate postările create printr-un efort creativ și intelectual sunt supuse drepturilor de autor.
Ca regulă, nimeni altcineva nu poate prelua, reproduce sau transforma acest conținut fără autorizarea creatorului. Totuși există câteva situații prevăzute de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe în care reproducerea și transformarea conținutului sunt permise. Cele mai întâlnite astfel de excepții în zona de creare de conținut sunt:
- Materialele de tip ”reacție/reaction video”, în care cineva comentează asupra conținutului altui creator, asupra ideilor exprimate sau a informațiilor furnizate. Articolul 33, litera b) din lege prevede că este permisă ”utilizarea de scurte citate dintr-o operă, în scop de analiză, comentariu sau critică ori cu titlu de exemplificare, în măsura în care folosirea lor justifică întinderea citatului”. În acest caz, este important să fie menționate clar sursa și numele autorului materialului asupra căruia se comentează;
- Materiale informative sau de știri. Atunci când influencerii vor să preia diverse materiale pentru a-și informa urmăritorii despre evenimente de actualitate, pot face acest lucru în baza literelor e) și g) ale aceluiași articol, conform cărora sunt permise ”reproducerea, difuzarea sau comunicarea către public, în scopul informării asupra problemelor de actualitate, de scurte extrase din articole de presa şi reportaje radiofonice sau televizate” și ”reproducerea, difuzarea sau comunicarea către public a operelor în cadrul informaţiilor privind evenimentele de actualitate, dar numai în măsura justificată de scopul informatiei”. În primul caz, legea obligă la menționarea sursei și numelui autorului materialului de bază;
- Influencerii pot transforma un material protejat de drepturi de autor în scop de parodie sau caricatură, conform art. 35, litera b), care prevede că transformarea materialelor este permisă ”dacă rezultatul transformării este o parodie sau o caricatură, cu condiţia ca rezultatul să nu creeze confuzie în ce priveşte opera originală şi autorul acesteia”.
Este important de reținut că drepturile de autor se aplică și asupra melodiilor utilizate pe fundalul videoclipurilor, autorul acestora putând interzice utilizarea lor pentru crearea de conținut sau chiar solicita ștergerea materialelor care le folosesc melodiile. Acest lucru s-a întâmplat la începutul anului 2024, când casa de discuri Universal Music Group a anunțat că nu va reînnoi acordul de licențiere cu platforma de socializare TikTok, prin urmare orice videoclip de pe platformă care utilizează o melodie a unui artist al Universal Music Group nu va mai avea sonor, pentru a nu se mai realiza o utilizare a melodiilor protejate de drepturi de autor.
Mai mult, inclusiv descrierile postărilor pot fi protejate de drepturi de autor. Atunci când un creator petrece timp și depune efort pentru redactarea unor descrieri, ele devin creația sa intelectuală. Prin urmare, preluarea într-o manieră copy-paste a descrierilor sau a unor porțiuni însemnate din ele poate constitui o încălcare a drepturilor de autor. Acest aspect este deosebit de actual având în vedere că din ce în ce mai mulți creatori de conținut creează videoclipuri în care prezintă, sub formă de text, o idee, o noțiune sau o întrebare și indică urmăritorilor să acceseze descrierea videoclipului pentru a citii explicația dezvoltată.
- Produsele și serviciile oferite de influenceri
Odată cu dezvoltarea activității de creare de conținut, aceasta a căpătat și o dimensiune comercială, întrucât mai mulți influenceri au dezvoltat produse și servicii proprii pe care, bineînțeles, le promovează pe conturile lor de pe platformele de socializare. Produsele și serviciile astfel oferite variază de la suplimente alimentare la haine, de la cosmetice la băuturi, de la sesiuni de coaching personal sau financiar la cărți electronice de rețete.
Dar, ca orice produs și serviciu, ceea ce pun în vânzare creatorii de conținut trebuie să se poată distinge în piață față de alte produse și servicii concurente. Faptul că produsul sau serviciul respectiv este asociat cu o persoană publică, deși reprezintă un avantaj, nu este întotdeauna suficient pentru a realiza distincția necesară în piață. Mai mult decât atât, având în vedere că o proporție îngrijorătoare dintre bunurile în circulație sunt contrafăcute (https://www.euipo.europa.eu/en/news/counterfeit-goods-cost-eu-industries-billions-of-euros-and-thousands-of-jobs-annually), nici creatorii de conținut nu sunt la adăpost de pericolul contrafacerii produselor lor.
Pentru a se distinge în piață, dar și pentru a se putea proteja mai bine de cei care vor să profite de renumele lor și să vândă produse contrafăcute, inducând în eroare publicul că provin de la afacerea creatorului de conținut, înregistrarea unei mărci poate fi o soluție. Cu o singură investiție inițială, creatorii de conținut pot obține protecție asupra unei mărci pentru o perioadă de 10 ani. Mai mult, ei au libertatea de a decide la ce oficiu își vor înregistra mărcile, în funcție de unde se află publicul lor țintă. Dacă marca va fi utilizată doar pe teritoriul României, ea se poate înregistra la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM). Dacă, însă, creatorul plănuiește să-și extindă activitatea în interiorul Uniunii Europene sau al altor state din afara Uniunii, marca se poate înregistra, după caz, la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) sau la orice alt oficiu național din lume, prin intermediul Organizației Mondiale a Proprietății Intelectuale (WIPO).
- Cum navigăm prin lumea proprietății intelectuale?
Știm, domeniul proprietății intelectuale nu e întotdeauna simplu. Ca orice problemă juridică, presupune cunoașterea multor legi și înțelegerea modului în care ele se aplică (sau nu) vieții de zi cu zi. Din fericire, există resurse accesibile pe acest subiect și specialiști mereu pregătiți cu un răspuns sau cu un sfat.
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a observat necesitatea oferirii unor resurse informaționale pentru creatorii de conținut și a creat Influencer Legal Hub, o platformă cuprinzând articole și clipuri care prezintă noțiunile de bază necesare influencerilor pentru a înțelege drepturile de proprietate intelectuală. Hub-ul poate fi accesat aici: https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/influencer-legal-hub_en#part-4-influencers-and-intellectual-property-ip.
Dacă resursele existente nu oferă toate răspunsurile căutate sau simțiți nevoia să discutați cu un specialist despre situația dumneavoastră particulară, ne-ar face plăcere să vă ajutăm! Așadar, pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
Telefon: (+4) 031 426 0745
Email: office@nomenius.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile cu care vă confruntați. Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră!
Avocat Alina Stănescu