Atunci când ne dorim să înregistrăm o marcă, imediat după ce luăm legătura cu o agenție de proprietate industrială aflăm că există mai multe tipuri de mărci.
Printre cele mai populare ar fi:
– marca verbală (care protejează doar denumirea),
– marca pur figurativă (care poate fi color sau alb-negru)
– sau marca figurativă care conține elemente verbale (o combinație între o denumire verbală și un logo, un element figurativ color sau alb-negru).
Bineînțeles, acestora li se adaugă și marca sonoră, marca hologramă, marca tridimensională și alte tipuri de mărci, însă vom încerca să ne rezumăm strict la cele mai populare alegeri și în special la marca figurativă care conține elemente verbale.
De cele mai multe ori, solicitanții unei mărci nu pot stabili cu certitudine dacă adăugarea unui element grafic, unui logo, ar fi obligatorie sau nu, sau dacă este necesară sau nu.
Pe scurt, procedura de înregistrare de marcă nu ar trebui să presupună adăugarea unui element figurativ decât în două ipoteze:
- Utilizăm deja sau ne dorim să utilizăm un logo, un element grafic. Adăugarea unui logo trebuie să aibă scopul de a ne proteja identitatea grafică sub intermediul căreia ne identificăm în față publicului consumator. Logo-ul nu trebuie adăugat doar că să fie adăugat, ci trebuie să facă obiectul unei folosiri efective și serioase.
- Denumirea componentă a mărcii are un grad redus de distinctivitate, iar pentru a majoră șansele de înregistrare se impune adăugarea unei stilizari grafice, unui logo, care să majoreze distinctivitatea mărcii în ansamblu. Și în acest caz, logo-ul nu trebuie adăugat pentru simplul act al înregistrării sau pentru a complini nivelul de distinctivitate necesare înregistrării, ci trebuie folosit și ulterior în mod constant și serios.
Dacă ne aflăm în una din cele 2 ipoteze de mai sus, un alt element pe care un solicitant ar trebui să îl aibă în vedere este dacă logo-ul trebuie înregistrat în format alb-negru sau în format color.
De cele mai multe, înregistrarea în format color (sau mulți-color) este recomandată dacă logo-ul va fi folosit exact în formă în care a fost înregistrat și de principiu, nu va fi modificat esențial în utilizare.
Pe de cealaltă parte, dacă solicitantul nu s-a hotărât cu privire la nuanțele de culoare pentru care logo-ul va fi utilizat efectiv în activitatea comercială, poate fi înregistrată o marca în format alb-negru care permite utilizarea în diferite nuanțe de culoare (spre ex., sunt utilizate anumite culori pe website, alte culori pe produs, și alte culori pe cărțile de vizită sau materialele de merchandise).
În altă ordine de idei, dacă denumirea este suficient de distinctivă (nu se confundă cu domeniul de activitate sau cu produsele vizate, se poate diferenția cu ușurință de concurență, nu este un termen amplu uzitat în domeniul vizat) adăugarea unui logo nu este obligatorie, ci putem înregistra doar o marca verbală. De asemenea, dacă stilizarea grafică (logo-ul) nu constă decât în stilizarea denumirii în caractere standard, obișnuite, nici în acest caz nu este necesară sau obligatorie adăugarea unui logo.
În practică comună și constanța, partea verbală a unei mărci este adeseori cea mai distinctivă și mai dominantă componentă deoarece publicul consumator face referire la marca mai degrabă prin indicarea denumirii, decât prin descrierea logo-ului.
În orice caz, înainte de a depune marca spre înregistrare și a decide care este forma cea mai potrivită, recomandăm consultarea unei agenții de proprietate industrială care va poate îndruma prin toți acești pași, fie că este vorba despre o procedura de înregistrare de marcă la OSIM, la EUIPO sau la WIPO.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@nomenius.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Marian Constantin – Intellectual Property Consultant