Procedura de examinare a mărcii este o procedură subiectivă, depinzând exclusiv de percepția și experiența examinatorului desemnat dosarului de marcă.
În mod obișnuit, practica de examinare a cererilor de marcă depuse spre înregistrare la nivel european în fața Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) este efectuată în acord cu Ghidul privind examinarea Mărcilor Uniunii Europene, însă, acesta din urmă este doar un ghid informativ, iar examinatorul are libertatea de a își motiva deciziile după propria percepție și interpretare a legii aplicabile.
În data de 08.10.2015 a fost depusă spre înregistrare cererea de marcă europeană “RED” vizând diferite produse precum tuburi metalice, mașini și aparate de găurit, fierăstraie, scule și instrumente de mâna, aparate de iluminat, cauciuc, materiale de construcție etc. – și având următorul element figurativ:
În data de 18.01.2016, inițial, examinatorul desemnat dosarului de marcă a constatat că marca îndeplinește condițiile de înregistrare, publicând-o în vederea deschiderii termenului în care pot fi formulate opoziții. Cererea de marcă a întâmpinat două opoziții, iar în urma acestora, dosarul de marcă a fost trimis către examinator pentru reexaminarea motivelor de refuz aplicabile acestei cereri.
În urmă reexaminarii, în data de 01.10.2018, examinatorul a notificat titularul de marcă cu privire la faptul că cererea de marca ar fi refuzabilă din cauza faptului că, cel puțin consumatorul vorbitor de limba engleză, ar înțelege semnul ca pe o simplă culoare, culoarea roșu. Culoarea este o caracteristică tipică a unui produs și relevantă pentru selecția consumatorului, iar mai mult decât atât, ar descrie produsele comercializate ca având culoarea roșu.
Titularul și-a prezentat observațiile, însă, în data de 17.05.2019, cererea de marcă este respinsă deoarece în opinia examinatorului, semnul este doar o indicație descriptivă și nesemnificativă.
Împotriva acestei decizii, titularul de marcă a formulat apel, iar Comisia de Apel EUIPO a decis, în data de 07.11.2019, anularea deciziei de respingere și înregistrarea mărcii pentru toate produsele solicitate la înregistrare, motivându-și decizia pe următoarele considerente:
- O marcă poate fi refuzată din cauza caracterului descriptiv al acesteia, numai dacă există o relație suficient de clară și specifică între denumirea mărcii și produsele și/sau serviciile vizate de înregistrare. Prin urmare, putem afla dacă un semn este descriptiv sau nu, doar prin raportare la produsele și serviciile vizate de înregistrare, dar și prin raportare la percepția publicului vizat.
- Cu privire la publicul vizat, marca se adresează atât publicului profesionist în ceea ce privește mașinile și materialele de construcție, dar și consumatorului final, în ceea ce privește uneltele și electrocasnicele.
- “RED” este perceput de publicul vorbitor de limba engleză ca fiind culoarea “ROȘU”, iar în conformitate cu Ghidul privind examinarea Mărcilor Uniunii Europene, numele culorilor aplicate pe anumite produse, pot fi descriptive doar dacă aceste culori pot fi percepute de publicul relevant în mod obișnuit ca pe o caracteristică. Exemple de culori descriptive ar fi “VERDE” prin raportare la ceai sau “BROWN” prin raportare la zahăr. Aceste exemple au în comun faptul că informațiile despre culoare indică nu numai culoarea mărfurilor, ci o categorie specifică de produse corespunzătoare acelei culori, cum este cazul ceaiului verde, zahărului brun, dar și al vinului roșu.
- În cazul produselor solicitate la înregistrare, culoarea nu joacă un rol esențial și nu este o caracteristică a produselor respective. Mai mult decât atât, pentru mărfuri precum metale sau cauciuc, culoarea este deja direct afectată de natura produselor, iar pentru celelalte mărfuri precum cabluri, fire, mașini de găurit, etc., acestea pot avea într-adevăr culoarea roșu, însă, nu există dovezi că această culoare ar fi o caracteristică a produselor, care să fie esențială. Prin urmare, simpla utilizare a cuvântului “RED” pentru a descrie culoarea produselor, nu conduce la concluzia că publicul destinatar ar putea percepe cuvântul ca pe o anumită categorie de produse.
- Atunci când publicul ia contact cu denumirea “RED”, nu va recunoaște nici o caracteristică relevantă a produselor solicitate la înregistrare, iar denumirea nu poate fi folosită pentru a descrie produsele respective. Pentru toate aceste motive, cererea de marca îndeplinește condițiile necesare înregistrării.
Consultant Juridic Marian Constantin