Cambridge, un oraș din Regatul Unit, sinonim cu prestigioasa Universitate din Cambridge, se află acum într-un conflict legal privind drepturile asupra numelui său. Conflictul privește drepturile de proprietate intelectuală, lăsând mulți să se întrebe în ce măsură această instituție cu o vechime de 800 de ani își poate proteja marca.
Punctul central al acestei confruntări legale îl reprezintă o cerere de marca, Cambridge NeuroTech, depusă la înregistrare pentru domenii conexe celor pentru care marcile CAMBRIDGE UNIVERSITY sunt înregistrate.
Raționamentul din spatele revendicărilor universității asupra mărcii se bazează pe conceptul de “distinctivitate dobândită”. Când universitatea a solicitat înregistrarea mărcii pentru prima dată, s-a argumentat că “Cambridge” este adesea folosit pentru a face referire la universitate sau la activitatea sa, conferind termenului o asociere distinctivă. Acest lucru permite instituției să se opună folosirii numelui “Cambridge” de către terți dacă există riscul diluării sau al prejudicierii mărcii.
Cu toate acestea, această dispută legală ridică întrebări mai ample despre limitele unei astfel de protecții a mărcii, în special pentru un nume de oraș cu semnificații istorice. Există companii care activează in domenii diferite, spre exemplu Cambridge Network (marca figurativă, înregistrată pentru servicii de asistență în afaceri), Cambridge Distillery (marcă figurativă, înregistrată pentru producția de băuturi) sau Cambridge Whites (marcă verbală, înregistrată pentru produse dentare).
Un exemplu opus il reprezintă cererea de marcă “ICELAND” (Islanda) depusă la nivelul Uniunii Europene. Mărcile europene „ICELAND”, ale lanțului de supermarketuri din Regatul Unit, au fost anulate în urma unei cereri de revocare depuse de Ministerul Afacerilor Externe din Islanda, pe motivul că mărcile vor fi percepute de consumatorul relevant ca indicând faptul că produsele și serviciile vizate provin din Islanda.
Denumirile care pot servi la desemnarea originii geografice nu pot fi monopolizate și rămân disponibile, pentru că, printre altele, pot fi un indicator al calității sau al altor caracteristicii esențiale și pot influența, în diverse modalități, preferințele consumatorilor în asociere cu un anumit loc care atrage reacții pozitive.
Atunci când locația geografică desemnată de marca supusă înregistrării nu este cunoscută de publicul relevant, aceasta nu consituie o caracteristică descriptivă a produselor și serviciilor. În schimb, atunci când locația geografică este cunoscută, ca regulă generală (în special în cazul regiunilor geografice majore precum și în cazul unor țări), denumirea va fi percepută de public ca locul de origine al produselor/seriviciilor în cauză sau locul de livrare al acestor produse.
În esență, această luptă legală pentru numele Cambridge declanșează o reflecție asupra echilibrului dintre protejarea proprietății intelectuale și permisiunea pentru utilizarea și evoluția continuă a unui nume strâns legat atât de identitatea unui oraș, cât și de universitatea de prestigiu pe care o găzduiește.
Pentru mai multe informații sau orice întrebări suplimentare, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați:
➡ Telefon: (+4) 031 426 0745
📧 Email: office@nomenius.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Florin Filip