Nusret Gökçe este un măcelar și bucătar de naționalitate turcă care deține lanțul de restaurante Nusr-Et. Acesta a devenit cunoscut la nivel mondial în urma postării unor videoclipuri în intermediul cărora taie, prepară și asezonează preparate din carne, în urma cărora a căpătat porecla de “Salt Bae” (Iubitul Sării) datorită modului deosebit de asezonare cu sare a cărnii: presărând-o de la vârful degetelor, urmând a trece pe antebraț și în final a ajunge pe produsul din carne.

Notorietatea mișcării de asezonare este demonstrată în mediul online de videoclipurile care se bucură de un număr de vizualizări de ordinul zecilor de milioane, dar și de fotografiile în care bucătarul, devenit celebru, realizează mișcarea de asezonare în compania unor personalități faimoase din diferite domenii precum: cinematografie, fotbal, box, etc. (imagini mai jos).

În data de 4 martie 2017, societatea turcă D ET VE ET ÜRÜNLERI GIDA PAZARLAMA TICARET ANONIM SIRKETI (cel mai probabil societatea care gestionează activitatea lanțului de restaurante Nusr-Et) a depus spre înregistrarea marca în mișcare constând într-un videoclip în intermediul căruia bucătarul turc supranumit “Salt Bae” asezonează un preparat din carne.

Marca a fost descrisă de titular în felul următor:

“Aceasta este o marcă în mișcare, color, care reprezintă o secvență cinematică, având o durată de aproximativ 3 secunde. Cadrele din secvență sunt la o distanță de aproximativ 0,5 secunde. Cadrul inițial al secvenței se află în colțul din stânga sus al rândului, în partea de sus, și ultimul cadru se află în colțul din dreapta jos de la bază. Mișcarea se derulează de la stânga la dreapta pe fiecare rând, înainte de a se duce jos, pe rândul următor. Întreaga scenă se desfășoară într-o bucătărie, așa cum se poate vedea în imaginile din cadre. Scena descrie mișcările făcute de bucătar în timp ce adaugă sare pe o bucată de carne de pe o tavă care se află în dreptul taliei lui. Cadrul inițial îl prezintă pe bucătar în picioare, aplecat deasupra unei bucăți de carne, uitându-se la ea. Corpul bucătarului este poziționat perpendicular pe bucata de carne, unde partea dreaptă a corpului bucătarului se află aproape de tavă, în timp ce partea stânga a corpului se află la distanță de tavă. Brațul său drept se află deasupra bucății de carne și degetele mâinii sale drepte sunt strânse laolaltă, ținând un praf de sare, deasupra bucății de carne. Brațul său drept este aproape lângă corp, în timp ce antebrațul stâng este în unghi de 90 de grade față de brațul său stâng. Al doilea cadrul îl prezintă pe bucătar care și-a mișcat corpul, avansând puțin cu partea dreaptă deasupra bucății de carne. Și-a ridicat brațul drept, astfel încât acum urmează linia umerilor săi, orizontal peste tavă care conține o bucată de carne. Antebrațul său drept este poziționat vertical deasupra bucății de carne, în timp ce degetele sale, acum aflate deasupra și ușor în spatele cotului său drept, împrăștie sarea, în timp ce bucătarul își lasă capul pe umăr. Brațul său stâng s-a îndepărtat ușor de corp. Cadrele trei, patru, cinci și șase creează mișcarea degetelor mâinii drepte a bucătarului în timp ce sărează carnea, cu particularitatea că bucătarul stă nemișcat, cu excepția degetelor mâinii drepte, care avansează în procesul de sărare, cu efectul natural de deschidere a degetelor sale în ultimele două cadre, permițând ultimilor resturi de sare să cadă peste bucata de carne, care termină mișcarea. Restul corpului bucătarului abia se mișcă în timpul procesului de sărare a cărnii, în cea mai mare parte menținând poziția descrisă în al doilea cadru.” – Extras EUIPO.

 

Cererea de marcă a vizat obținerea protecției, în general, pentru: îmbrăcăminte și încălțăminte, produse alimentare, și servicii de restaurant, furnizare de alimente și băuturi și cafenele.

Inițial, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală a refuzat cererea de înregistrare pentru următoarele motive:

  • Examinatorul EUIPO a constatat că cererea de marcă nu îndeplinește criteriile de distinctivitate pentru a fi înregistrată ca marcă.
  • Cererea de marcă înfățișează un bucătar care asezonează o bucată de carne, însă, chiar dacă ținem cont de poziția brațului sau a mâinii bucătarului, publicul relevant nu va percepe videoclipul decât ca pe o scenă banală și obișnuită a unui bucătar care pregătește un preparat din carne prin adăugarea de sare. Asezonarea cărnii este o practică obișnuită și normală în lumea gătitului și țînând cont de faptul că diferiți bucătari pot varia în tehnica lor de asezonare, percepția publicului relevant asupra acestei acțiuni nu va fi nicidecum că această tehnică este o marca înregistrată.
  • În final, marca a fost respinsă pentru următoarele servicii Servicii de furnizare de produse alimentare și băuturi; restaurante, autoservire, cafenele, servicii de cantină, saloane de cocktail-uri, snack-baruri, catering, pub-uri; închiriere de echipamente pentru servicii alimentare utilizate în servicii care oferă alimente și băuturi; rezervare de cazare temporară, închiriere de banchete și facilități de funcții sociale pentru ocazii speciale, și anume, recepții de nunți, conferințe și întâlniri.

În data de 18 decembrie 2017, societatea turcă a formulat apel și a argumentat că cererea de marcă ar trebui înregistrată pentru următoarele motive:

  • Marca se îndepărtează semnificativ de normele pieței. Modul de asezonare a alimentelor prezentat în cadrul mărcii în mișcare de îndepărtează de modul obișnuit de asezonare în cadrul restaurantelor sau chiar de modul în care oamenii obișnuiți asezonează alimentele.
  • Mișcarea făcută de bucătar din cadrul mărcii solicitate atunci când execută tehnica “saltbae” este unică și în opinia societății turce, conține elemente care transmit un mesaj pe care consumatorii și-l pot aminti datorită modului neobișnuit de adăugare a sării. O astfel de scenă (“tehnica saltbae”) este suficient de îndepărtată de cea produsă prin actul de adăugare a sării în mod obișnuit.
  • Mai mult decât atât, în vederea combaterii motivelor de refuz societatea a prezentat toate dovezile de notorietate a mișcării (care au fost prezentate și la începutul articolului).

Curtea de Apel a Oficiului European nu a ținut cont de dovezile de notorietate pentru motivul că nu poate fi stabilit în concret care este întinderea publicului relevant de pe teritoriul Uniunii Europene care a intrat în contact cu marca în mișcare.

Cu toate că multe dovezi depuse de solicitant relevă faptul că au fost vizualitate de milioane de consumatori, din dovezi nu reiese câți dintre aceștia provin de pe teritoriul Uniunii Europene. Pe cale de consecință, Curtea de Apel a agreat obiecțiunile examinatorului EUIPO și a menținut decizia de respingere, însă doar parțial.

În prezent, marca nu este protejată pentru serviciile de restaurant, furnizare de alimente, rezervare de cazare temporară, însă a fost acceptată parțial, iar titularul mărcii poate solicita interzicerea folosirii acesteia în legătură cu îmbrăcăminte și încălțăminte, cafea, produse alimentare de patiserie și de cofetărie, servicii de furnizare de băuturi, etc.

Consultant Juridic Marian Constantin

Print Friendly, PDF & Email