Riscul de confuzie între două mărci este apreciat într-o modalitate diferită de la caz la caz, luând în considerare mai multe elemente specifice, însă, de fiecare dată, este efectuată o comparație vizuală, fonetică, conceptuală, o comparație a claselor de protecție, dar și a publicului destinatar și gradul de atenție al acestuia.
Revenind la întrebarea din titlul prezentului articol, cu toate că pare evident că nu pot fi confundate două numere diferite ce au funcție de marca, în cazul de față, Comisia de Apel a Oficiului European EUIPO (European Union Intellectual Property Office) a răspuns „DA.” – mărcile pot fi confundate, iar coexistența celor două ar crea un risc ipotetic iminent de confuzie și asociere între acestea.
Astfel, în cazul R 2249/2015-1, în data de 7 ianuarie 2016, Comisia de Apel a Oficiului European EUIPO a respins de la înregistrare marca “101” în baza similarității cu marca anterioară “501”. În acest caz, CJUE (Curtea de Justiție a Uniunii Europene) a retrimis cauza spre rejudecare către Comisia de Apel EUIPO care a respins definitiv marca de la înregistrare.
Comisia de Apel EUIPO a luat această decizie în baza următoarelor considerente:
– Singură diferență dintre mărci este doar prima cifra: ‘5’ și ‘1’.
– Prima cifră diferită nu poate fi considerată ca o circumstanță particulară în baza căreia să fie creată o impresie de ansamblu diferită între mărcile în conflict. Comisia de Apel a ajuns la această concluzie, deoarece consumatorul de ordin mediu, rezonabil de diligent și circumspect nu compară, de obicei, în același timp mărcile, iar acesta va rămâne cu o imagine imperfectă a mărcii asociate produselor și va reține doar elementele esențiale, distinctive și dominante.
– De vreme ce ambele mărci au identice două cifre din trei care se află în aceeași poziție, acest aspect are un impact considerabil în cazul de față. Luând în considerare acest aspect și faptul că se bazează pe o imagine imperfectă a mărcilor atunci când efectuează comparația, consumatorii ar putea reține că marca anterioară conține 3 cifre și ar putea consideră că marca ulterioară urmează același tipar și anume 3 cifre, dintre care ultimele două fiind “01”.
Analizând speța de mai sus, observăm că diferența ușor sesizabilă la o analiză precară între cele două mărci, conduce la o primă idee că mărcile sunt total diferite și că nu pot fi confundate, însă, analizând în detaliu fiecare element constitutiv al mărcilor și publicul destinatar, precum și gradul de atenție al acestuia, conchidem în final că poate fi realizat un risc ipotetic de confuzie, motiv pentru care mărcile nu pot coexista pe piața relevantă.
Pe cale de consecință, în cazul în care aveți o marcă înregistrată și identificați o cerere de marcă similară, vă recomandăm cu tărie consultarea unei agenții de proprietate intelectuală pentru a stabili dacă se impune demararea vreunei acțiuni în vederea respingerii mărcii ulterioare sau nu.
Marian Constantin