În data de 14 August 2019, compania daneză DK Company A/S a depus spre înregistrare marca europeană “KAFFE CURVE” la EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietatea Intelectuala) vizând protecție pentru genți, umbrele, articole din piele, îmbrăcăminte, încălțăminte și servicii de comerț cu aceste produse.
Cererea de marcă “KAFFE CURVE” a întâmpinat un aviz de refuz – de ce a fost marca refuzată?
Examinatorul EUIPO desemnat la acest dosar de marcă a transmis în data de 2 septembrie 2019, o notificare cu privire la motivele de refuz incidente în acest dosar invocând faptul că produsele vizate sunt destinate consumului în masă, publicul relevant fiind rezonabil de diligent și circumspect cu privire la gradul de atenție manifestat la achiziționarea acestora, iar marca “KAFFE CURVE” conține un cuvânt care are relevanță pentru publicul consumatorul din Uniunea Europeană vorbitor de limba română.
În completarea avizului de refuz, examinatorul a atașat definiția cuvântului “Curvă” extras din Dicționarul Explicativ al Limbii Române, cuvântul în cauză făcând trimitere la următoarele sensuri: “femeie care duce o viață desfrânată/prostituată”.
Astfel, în opinia examinatorului, marca depusă spre înregistrare încalcă principiile bunelor moravuri și este contrară ordinii publice, deoarece consumatorii vorbitori de limba română vor identifica imediat sensul acestui cuvânt și îl vor percepe ca pe o sintagmă ofensatoare, vulgară și obscenă.
În final, în data de 6 martie 2020, examinatorul și-a menținut obiecțiunile în urma răspunsului formulat de solicitantul de marcă, iar decizia de respingere a fost emisă, examinatorul motivând că sunt multe alte cazuri soluționate de Oficiului European, în care cuvântul “curve” a fost reținut că fiind vulgar, obscen și contrar bunelor moravuri, fiind respinse multe alte mărci precum: “CURVE 300”, “CURVE 100”, “CURVE”, “Metallic Curve”, “CURVE-O” s.a.m.d.
Decizia de respingere a fost contestată de solicitant la Comisia de Apel a EUIPO care a decis în final cu privire la soarta acestei cereri. Pe scurt, Comisia de Apel a anulat decizia de respingere și a retransmis cauza către o nouă examinare cu privire la eventualele motive de refuz.
Decizia de respingere a fost anulată, iar dosarul a fost retrimis către examinarea de fond. Care au fost rațiunile pentru care decizia de respingere a fost anulată?
Solicitantul a scos în evidență mai multe aspecte, pe care Comisia EUIPO le-a preluat, aspecte care au fost ignorate de către examinatorul EUIPO care a emis refuzul. Dintre acestea, menționăm următoarele:
- Având în vedere principiul că un consumator percepe o marcă ca pe un întreg și rareori analizează diferitele particularități ale acesteia, datorită faptului că primul cuvânt este cuvântul danez “KAFFE” (cafea), vă percepe marca ca pe un întreg și vă considera că și cuvântul următor, în speță “CURVE” face parte din dicționarul unei limbi străine (cum ar fi limba engleză – “curve”= forme ale corpului).
- Mai mult decât atât, dat fiind raportul cu produsele de tip articole vestimentare, acest aspect accentuează faptul că publicul român va percepe cuvântul cu sensul de “forme ale corpului”, mai ales ținând cont de faptul că o mare parte a publicului român este vorbitor de limba engleză (conform documentație oferite în urma raportului efectuat pentru Parlamentul European, în Romania este predată limba engleză, marea majoritatea a filmelor și a emisiunilor radio sunt redate în limba engleză, iar majoritatea publicului român recunoaște cuvinte și expresii uzuale în limba engleză).
- Ținând cont de toate aspectele mai sus menționate, publicul consumator vorbitor de limba română, atunci când vă lua contact cu marca “KAFFE CURVE”, nu va percepe cuvântul “CURVE” cu același sens obscen ca și cuvântul identic din limba română, chiar dacă îl vă recunoaște, va realiza că este vorba despre o simplă coincidență și va identifica intențiile de bună-credință ale titularului de marcă.
- Pentru toate aceste motive, dosarul de marcă a fost retransmis către procedura de examinare, indicând de asemenea faptul că nu au fost respectate principiile și ghidurile Oficiului.
În consecință, dacă în urma acestei examinări Oficiul va constata că marca este inregistrabila, vom putea întâlni în cadrul magazinelor din România, articole vestimentare sub marca “KAFFE CURVE”.
Bineînțeles, examinatorul își poate mențiune obiecțiunea, însă vă fi necesar să își argumenteze refuzul în baza principiilor și ghidurilor Oficiului European – refuzul va putea fi atacat și de această dată la Comisia de Apel EUIPO.