În domeniul business-ului, informația înseamnă putere. Astfel, printre cele mai râvnite valori ale unei companii sau organizații se numără secretele comerciale. Secretele comerciale reprezintă adesea elementul vital al avantajului competitiv al unui business, acestea oferind informații, procese sau formule unice care diferențiază acel business de concurență.
Dar ce este de fapt un secret comercial?
Secretul comercial reprezintă un cumul valoros de informații comerciale confidențiale, care oferă un avantaj competitiv unei companii. Altfel spus, un secret comercial poate fi alcătuit dintr-o gamă largă de drepturi de proprietate intelectuală, inclusiv procese de fabricație, formule, liste de clienți, strategii de marketing ș.a. Caracteristica esențială a unui secret comercial se raportează la faptul că acesta nu este divulgat terților.
Însă pentru a fi protejat, secretul comercial trebuie să aibă valoare comercială, iar deținătorul acestuia trebuie să ia măsurile necesare pentru a păstra confidențialitatea acestuia. Protejarea secretelor comerciale este esențială pentru a le menține valoarea, iar câteva metode care pot fi utilizate pentru a asigura protecția sunt următoarele:
- Acordurile de nedivulgare (NDA – Non-Disclosure Agreements) – contractele care îi împiedică pe angajați sau alți parteneri de afaceri să divulge informații confidențiale către părți neautorizate. Aceste acorduri definesc care sunt informațiile confidențiale, care sunt obligațiile părților privind protecția acestor informații și care sunt consecințele nerespectării acestor obligații. Este esențial ca NDA-urile să fie redactate cu atenție astfel încât să existe siguranța că acestea corespund nevoilor specifice ale părților implicate și respectă legislația în vigoare oferind o protecție juridică adecvată.
- Securitatea fizică – restricționarea accesului la zonele în care sunt stocate secretele comerciale.
- Securitatea cibernetică – protejarea secretelor comercială în era digitală este primordială, astfel sunt esențiale măsurile de securitate cibernetică precum: firewall-uri, criptarea informațiilor și inclusiv formarea angajaților cu privire la cele mai bune practici de securitate cibernetică.
- Controlul documentelor – implementarea unor măsuri stricte de control al documentelor oferă siguranța faptului că informațiile sensibile sunt accesibile doar personalului autorizat.
În acest caz, protejarea secretelor comerciale nu este doar o opțiune, ci mai curând o necesitate, iar neîndeplinirea acestui obiectiv poate duce la pierderea avantajului competitiv al unei companii și la repercusiuni financiare semnificative.
O serie de secrete comerciale protejate sunt:
- Formula băuturii emblematice Coca-Cola;
- Rețeta originală KFC – amestecul secret de 11 ierburi și condimente al Kentucky Fried Chicken este un secret comercial care a contribuit la succesul companiei timp de zeci de ani;
- Algoritmul de căutare Google;
- Formula WD-40 – spray-ul multifuncțional WD-40 are o formulă secretă care a fost folosită în diverse scopuri încă din anii 1950.
Așadar, valoarea unui secret comercial bine protejat nu poate fi supraestimată, ceea ce face din acesta un activ vital pentru întreprinderi în peisajul competitiv actual.
➡📞Contact: (+4) 031 426 0745 – office@nomenius.ro
Avocat Persida Ciobanu