Ca orice alt domeniu căruia i se aplică drepturile de proprietate intelectuală, industria alimentară nu a fost nici ea scutită de impactul fenomenului contrafacerii. Comercianți majori din industrie raportează în ultimii ani cazuri din ce în ce mai frecvente de contrafacere a produselor lor, fapt ce are un impact major în primul rând asupra consumatorilor. Aceștia au dreptul de a beneficia de produse originale, fabricate la standarde de calitate și pentru care eticheta este o garanție a calității.
Un caz particular este reprezentat de produsele cu denumire de protejată (marcate, în comerț, cu sintagma ”DOP”), produse care au calități deosebite datorită regiunii în care sunt produse. În special pentru consumatorii europeni sunt deja cunoscute produsele precum șampania, parmezanul sau brânza Roquefort. Măiestria în fabricarea unor delicatese românești a fost și ea recunoscută oficial, telemeaua de Ibănești obținând statutul de produs cu denumire de origine protejată în anul 2016. Produsele cu denumire de origine protejată sunt cu atât mai atractive pentru cei care realizează acte de contrafacere întrucât produsele beneficiază de o foarte bună reputație și sunt, în general, considerate produse de lux.
Fabricanții de produse alimentare nu au întârziat, însă, în a răspunde fenomenului de contrafacere, adoptând aceeași creativitate a adversarilor lor, însă pentru a combate fenomenul. Astfel, cu ajutorul tehnologiei, marketingului și campaniilor de conștientizare publică a problemei contrafacerii alimentelor, producătorii au ajuns, în multe cazuri, cu un pas înaintea celor care care pun pe piață alimente contrafăcute. Două exemple notabile vin de la Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano și de la H. J. Heinz Company, fabricanți ai unor produse deosebit de cunoscute consumatorilor.
- Parmigiano Reggiano și microcipurile comestibile
Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano, asociația profesională a producătorilor de parmezan, a testat cu succes o metodă inovatoare de a introduce elemente de verificare a autenticității în produsele lor. Cu ajutorul Kaasmerk Matec și p-Chip Corporation, a fost dezvoltată o linie de microcipuri digitale introduse în coaja roților de parmezan, imposibil de replicat ca urmare a tehnologiei utilizate. Cipurile produse de p-Chip Corporation stochează informații precum lotul de producție sau sursa laptelui folosit la fabricație și utilizează tehnologia blockchain pentru a asigura integritatea datelor.
Sursă foto: Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano (parmigianoreggiano.com)
Cipurile sunt introduse în etichete din cazeină – o proteină prezentă în mod natural în lapte și perfect sigură pentru consumul uman – pe care sunt tipărite coduri QR care se pot scana cu un cititor pe bază de laser, oferind informații actualizate despre acea roată de parmezan. Folosind această tehnologie, Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano nu numai că reușește să combată fenomenul contrafacerii, dar deține un control sporit asupra calității produselor lor, aceste etichete digitale oferind imediat informații vitale pentru a identifica posibile loturi defectuoase, în cazul retragerii produselor de pe piață.
În anul 2022, Consorzio del Formaggio Parmigiano-Reggiano anunța că va introduce etichetele digitale în 100.000 de roți de parmezan în cel de-al doilea trimestru al anului, aceasta fiind ultima fază de testare înainte de a dispune inserarea etichetelor în toate roțile de parmezan produse.
- Ketchup-ul Heinz și culorile Pantone
J. Heinz Company, producătorul faimosului ketchup Heinz, a constatat cu surprindere că mai multe restaurante își reduceau cheltuielile reumplând sticlele lor cu ketchup provenind de la alți producători, inducând în eroare consumatorii care le călcau pragul că își savurează preparatele cu ketchup-ul original Heinz. Într-un efort de a combate această practică înșelătoare, Heinz a identificat nuanța precisă a ketchup-ului lor în sistemul Pantone – un sistem de standardizare a culorilor folosit de o varietate de industrii, cu precădere în domeniul graficii și al modei – și a redesenat eticheta aplicată pe sticle pentru a cuprinde o bordură exterioară de aceeași nuanță cu produsul. Astfel, clienții puteau verifica singuri dacă produsul din sticlă este ketchup-ul original Heinz sau alt ketchup.
Pentru a informa clienții asupra acestei modificări, Heinz a derulat o campanie de marketing menită să ajute clienții să distingă nuanța specifică de roșu a ketchup-ului, campanie denumită ”Is that Heinz?” (”Este acesta Heinz?”).
Sursă foto: London Packaging Week (londonpackagingweek.com)
În plus, clienții au acum la dispoziție un filtru în aplicația Instagram care, cu ajutorul camerei, detectează identitatea de culoare dintre etichetă și produs, ajutând consumatorii să identifice rapid și ușor sticlele Heinz reumplute cu alt produs.
Dacă v-am stârnit curiozitatea și doriți să luați legătura cu un specialist în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală, nu ezitați să ne contactați pentru orice informații sau întrebări suplimentare la:
Telefon: (+4) 031 426 0745
Email: office@nomenius.ro
Suntem aici pentru a vă ajuta și pentru a oferi suportul nostru legal la toate situațiile dumneavoastră.
Așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu dumneavoastră.
Avocat Alina Stănescu