Ce este o marcă?

Pentru a avea o perspectivă clară asupra subiectului, trebuie clarificată noțiunea de “marcă”. Marca este elementul distinctiv al unei întreprinderi, identitatea sa pe piață – fiind primul element care apare în relația dintre consumator și produs. Fie că vorbim despre semne, cuvinte, nume de persoane, desene, litere, cifre, culori, elemente figurative,  fie chiar despre forma sau ambalajul produsului, fiecare dintre acestea trebuie să aibă capacitatea de a distinge produsele sau serviciile unei întreprinderi de cele ale altor întreprinderi. (conform art. 2 din Legea 84/2000)

Într-o societate de consum, în care există o abundență de produse pe piață, iar pentru fiecare dintre ele există o multitudine de sortimente, posibilitatea de identificare și distingere a produsului este absolut necesară atât pentru producător, cât și pentru cumpărător.

Marca este cel mai important instrument de marketing al unei companii, contribuind la definirea imaginii și a reputației acesteia. Alegerea consumatorului este bazată pe imaginea mentală formată despre un produs. Marca este cea care fidelizează, constituind un avantaj competitiv în fața concurenței: consumatorul prețuiește marca pentru setul de calități pe care aceasta le promite, pentru continuitatea pe care aceasta o are în piață și pentru recunoașterea ei de către publicul larg. Clientul este gata să plătească mai mult pentru un produs sau serviciu comercializat sub o marcă de renume.

Ce obtineți prin protejarea mărcii?

Înregistrarea unei mărci conferă titularului său un drept exclusiv asupra mărcii. (conform art. 2 din Legea 84/2000). Această înregistrare echivalează cu împiedicarea competitorilor să comercializeze produse sau servicii asemănătoare sub aceeași marcă sau sub o marcă similară, obținând astfel foloase necuvenite fie din caracterul distinctiv, fie din renumele mărcii de referință.

Practic, vă asigurați că niciun terț nu va profita de notorietatea mărcii dumneavoastră pentru vânzarea unor produse sau servicii similare ori identice, astfel păstrându-vă identitatea pe piață, clienții și poziția dobândită printre preferințele acestora. Eliminând orice risc de confuzie sau de asociere, vă protejați investiția făcută în calitatea produselor sau serviciilor și în promovarea brandului.

Modalități de protejare a mărcii

Așadar, ce puteți face pentru a vă asigura că nimeni nu se va folosi de marca dumneavoastră?

Răspunsul este simplu: Trebuie să înregistrați marca.

Elementul de identificare este cel mai important atribut al unui produs. Un produs poate fi superior tuturor celor existente pe piață din punct de vedere al calității, dar fară un element de identificare – o marcă - și fară beneficiile pe care aceasta le aduce – recunoașterea-, vânzările nu vor reflecta asta.

La nivel național, înregistrarea se face la OSIM, în condițiile Legii 84/1998. Odată cu depunerea cererii de înregistrare, trebuie achitate și taxele pentru înregistrare. Acestea variază în funcție de tipul de marcă ( individuală cu logo alb-negru sau color) și numărul de clase de protecție (fiecare clasă cuprinde o serie de termeni din acea clasă pentru a permite o mai bună definire a produselor sau serviciilor care urmează a fi protejate). Trebuie să știți că întreg procesul poate dura luni de zile, existând termene flexibile pe parcursul procedurii, însă un termen cert este cel de 2 luni, în care orice persoană interesată poate formula o opoziție la cererea de înregistrare.

Premergător depunerii cererii, un aspect important este efectuarea unei cercetări documentare de marcă, pentru a vă asigura că nu există o marcă deja înregistrată și pentru a anticipa eventualele opoziții care ar putea fi depuse la cererea de înregistrare. Această cercetare are un caracter preliminar și poate fi realizată fie pe cont propriu, fie de către firme specializate. Aceste firme dispun de instrumentele necesare pentru a vă asigura un proces de înregistrare al mărcii cât mai facil,  specialiștii ocupându-se de îndeplinirea tuturor rigorilor impuse de către OSIM.

Înregistrarea mărcii la OSIM oferă protecție doar pe teritoriul României. Dacă se dorește protecție în toate statele membre UE, există posibilitatea înregistrării mărcii la EUIPO, iar protecția la nivel internațional poate fi obținută prin intermediul WIPO.

Ulterior înregistrării, o altă practică necesară este monitorizarea periodică a BOPI - Buletinul Oficial al Proprietătii Industriale, pentru a preîntâmpina înregistrarea unei mărci similare sau identice. În lipsa unei opoziții formulate la cererea de înregistrare, OSIM nu împiedică înregistrarea unei asemenea mărci.

Este obligatorie înregistrarea unei mărci?

Legislația nu prevede obligativitatea înregistrării unei mărci, cu o singură excepție – în cazul firmelor de pază-, însă aceasta este puternic recomandată pentru motivele mai sus enunțate. Este în interesul oricărui titular de business să își protejeze investițiile făcute pentru individualizarea propriei mărci și pentru conservarea unicității sale.

Patricia Botezatu