Atunci cand investesti intr-un produs te gandesti la un nume acesta trebuie sa fie reprezentativ pentru ceea ce produci si comercializezi.
De ce?
Consumatorul se ghideaza foarte mult dupa marca / numele produselor care le reprezinta. Iar unele raman in mintea consumatorului fara prea mare efort, in timp ce altele, desi beneficiaza de o publicitate intensa, nu se intiparesc in memoria acestuia.
Cand inregistrezi o marca te gandesti: “sa nu fie similara cu altele si sa fie usor de retinut”; zis si facut!
Dupa ce marca a fost inregistrata si afacerea ta este deja de minimum 2 ani in piata (investitii in produse, publicitate, campanii de promovare, etc.), ghici ce se intampla? Un concurent lanseaza produse pe piata cu o denumire similara cu a produselor tale la un pret putin mai mic. Si pentru a-si proteja “originala” marca, o depune si la inregistrare.
Cel mai bun exemplu pentru acest gen de actiuni sunt chinezii:
KFC vs KFG; Adidas vs Adidos; Nokia vs Nokla
Dupa exemplele de mai sus ne dam seama cat de importanta este o marca atat pentru producatori cat si pentru consumatori. In astfel de situatii ambele parti implicate (producatorul cat si consumatorul) au de suferit, producatorul pierde clienti iar marca detinuta ii este depreciata, pe cand consumatorul cumpara produse mai putin bune si isi pierde increderea in marca respectiva.
Cand inregistram o marca trebuie sa ne gandim bine unde vrem sa comercializam produsele, daca se vor comercializa pe plan local in Romania, trebuie sa inregistram marca nationala. Daca produsele vor fi comercializate in Uniunea Europeana, atunci trebuie sa inregistram marca la nivel comunitar, iar marca internationala deserveste protectia numelui respectiv la nivel de tari alese din cele care sunt parte la Conventia de la Madrid, spune d-na Elena Grecu, consilier in proprietate intelectuala la Nomenius.
Ce putem face pentru a intampina eventualele “furturi” de branduri?
Dupa inregistrarea unei marci, producatorul trebuie sa isi monitorizeze marca / marcile inregistrate. Astfel, in urma monitorizarii lunare a domeniilor pentru care si-a inregistrat marca, producatorul primeste un raport complet al marcilor care au fost depuse spre inregistrare si care pot “atinge” intr-un fel imaginea marcii existente spune d-na avocat Elena Grecu.
In urma acestui raport producatorul se poate impotrivi la inregistrarea altei marci asemanatoare cu cea detinuta de acesta, evitand astfel pierderea clientelei si a increderii consumatorilor.