Despre conflictul biscuiților sandwich la nivel European

Celebrul producător spaniol de biscuiți, GALLETAS GULLON, a depus spre înregistrare la nivel european marca “GULLÓN TWINS COOKIE SANDWICH” cu următoarea reprezentare grafică:

 

La înregistrarea mărcii a formulat opoziție Intercontinental Great Brands, producătorul biscuiților notorii OREO, în baza următoarelor mărci:

Opoziția a fost soluționată de Oficiul European în favoarea OREO, concluzionându-se că marca ulterioară “TWINS” este similară din punct de vedere vizual și conceptual cu mărcile OREO și, totodată, înregistrarea ar putea profita de notorietatea OREO ca urmare a unei asocieri fictive. OREO a arătat prin anexarea unor studii de piață că biscuiții lor se bucură de un grad ridicat de recunoaștere pentru teritoriul Spaniei, situându-se pe primele poziții în ceea ce privește preferințele publicului spaniol.

Hotărârea emisă în urma opoziției a fost atacată mai departe cu apel de solicitantul mărcii “TWINS”. În cadrul hotărârii emise, Comisia de Apel a Oficiului European a stabilit că, din punct de vedere vizual, atunci când sunt supuse comparației două mărci alcătuite din elemente verbale și figurative, cele verbale ar trebui să prezinte o importanță mai mare, dat fiind faptul că sunt mai ușor de transmis de către public – în majoritatea cazurilor, referirile la marcă se fac prin intermediul cuvintelor și nu al reprezentărilor grafice, fiind mai ușor de menționat denumirea mărcii decât descrierea reprezentării acesteia. Totuși, în prezentul caz, Comisia a decis că este aplicabilă o derogare de la regula generală, având în vedere că sunt analizate mărci utilizate în legătură cu produse alimentare (biscuiți). În aceste condiții, s-a reținut faptul că publicul, cumpărând în mod regulat astfel de produse, nu le va compara în mod obligatoriu odată cu fiecare achiziție ci, mai degrabă, se va baza pe impresia vizuală globală generată de elementele componente ale ambalajului: fundal similar al ambalajelor și similarități ale biscuiților din cadrul ambalajelor. Elementele de diferențiere minore vor fi trecute cu vederea, dat fiind faptul că în cadrul unei analize per ansamblu, acestea nu vor avea o importanță foarte mare.

Un alt aspect extrem de important avut în vedere de Comisia de Apel a fost reprezentat   de utilizarea abuzivă a caracterului distinctiv și a reputației mărcilor OREO.

Situația vizează  cazul în care solicitantul unei mărci beneficiază de reputația și distinctivitatea  unei mărci anterioare prin prisma similarităților celor două concepte, care, în cele din urmă, se concretizează într-un volum mai mare de vânzări pentru solicitantul mărcii ulterioare.

Totodată, Comisia de Apel a tranșat și argumentele ridicate de solicitantul mărcii “TWINS” referitoare la imposibilitatea monopolizării de către OREO a aspectului unor biscuiți tip sandwich. Astfel, s-a reținut că OREO nu intenționează în niciun caz să blocheze piața biscuiților tip sandwich având în vedere că există mulți alți agenți economici în portofoliul cărora se regăsesc produse  similare. Totuși, în prezentul caz, din cauza similarităților generate de reprezentările grafice cum ar fi paleta similară de culori folosită pe fundalul etichetelor, biscuiții plasați în cadrul ambalajelor într-un mod similar, ușor spre partea dreaptă, iar mărcile umbrelă, TWINS respectiv OREO, stilizate cu aceeași culoare, ar putea lua naștere în mintea publicului o asociere fictivă cu privire la cei doi producători.

Pentru toate considerentele de mai sus, Comisia de Apel a menținut decizia de repingere a mărcii “TWINS”. Rămâne de văzut dacă producătorul spaniol va încerca redepunerea mărcii într-un format diferit sau va renunța la ideea folosirii acestui format al ambalajelor.

 

Print Friendly, PDF & Email