Pentru teritoriul României, berea “Budweiser” nu este foarte cunoscută pentru publicul român, deoarece printre cele mai vândute beri se situează alte nume de notorietate precum Ursus, Heineken, Bergenbier, Carlsberg, Timișoreana etc.

Berea americană “Budweiser” a devenit cunoscută pe teritoriul României prin intermediul sponsorizării Campionatului Mondial de Fotbal care s-a desfășurat în Rusia în vara anului 2018 (Budweiser este sponsorul FIFA World Cup™ de peste 3 decenii, de fapt).

În ziua de astăzi, găsim în mai multe magazine românești fizice și online, bere sub marca “Budweiser” după cum putem observa mai jos:

Analizând mai atent ambalajele și etichetele berilor “Budweiser” pe care le găsim în magazinele din România, observăm că nu este aceeași bere Americană care sponsorizează Campionatul mondial de fotbal, ci este de fapt o bere din Cehia, o marcă total diferită.

Cum s-a ajuns la această situație, vom detalia în cele ce urmează:

Berea “Budweiser” Americană este produsă de societatea Americană Anheuser-Busch InBev cu sediul în Belgia și este comercializată în Statele Unite și Canada, încă din anul 1876. Cu titlu exemplificativ, în anul 2014, societatea avea 150 000 de angajați și vindea anual 400 de milioane de hectolitri de bere.

Pe de cealaltă parte, berea “Budweiser” cehă, este produsă de societatea Budweiser Budvar Brewery și comercializează în peste 66 de țări, încă din anul 1895, 1.4 milioane de hectolitri de bere anual. Berăria a fost înființată pentru a continua tradiția berii în regiunea geografică Budweis.

Totuși, înainte de aceste două societăți, tradiția berii pentru teritoriul Budweis din Cehia datează încă din secolul al XIII-lea, iar “Budweiser Bier Bürgerbräu” a fost fondată în 1795 de cetățeni germanofoni din Budweis și a început să exporte bere sub numele de „Budweiser Bier” către Statele Unite în 1875 (ÎNAINTE DE ÎNFIINȚAREA CELOR DOUĂ COMPANII DE MAI SUS). Compania a fost expropriată de stat în 1945, iar utilizarea numelui Budweiser a fost abandonată la acea vreme – peste mai mult timp, ulterior căderii comunismului în Cehoslovacia, guvernul a restabilit drepturile companiei “Budweiser Bier Bürgerbräu”, care însă a fost cumpărată de societatea Anheuser-Busch InBev care produce berea Americană “Budweiser”, în mare parte pentru a ajută la susținerea pretenției AB InBev asupra mărcii Budweiser împotriva berii din Cehia, deținute de Budweiser Budvar Brewery.

Conflictul dintre berea americană și berea cehă cu aceeași denumire “Budweiser” datează încă din anul 1907, desfășurându-se peste 100 de litigii între societățile AB InBev și Budweiser Budvar Brewery.

În ziua de astăzi, berea cehă este vândută în cea mai mare parte a teritoriului european sub denumirea “Budweiser”, iar în America de Nord sub denumirea „Czechvar”. Pe de cealaltă parte, berea Americană este vândută în America de Nord sub denumirea “Budweiser”, iar în Europa sub denumirea “Bud”.

Cel mai interesant aspect este că unele state nu au recunoscut drepturile de anterioritate niciuneia dintre părți, iar ambele pot folosi liber denumirea pentru teritoriul statului respectiv (Spre exemplu, în Marea Britanie).

Surse:

https://en.wikipedia.org/wiki/Budweiser_trademark_dispute
https://sponsorship.org/awards/budweiser-light-up-the-fifa-world-cup/
https://www.risco.ro/suport/avantaje-servicii-risco/marcile-de-bere-preferate-de-romani-top-5-producatori-1290
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?docid=73133&mode=req&pageIndex=1&dir=&occ=first&part=1&text=&doclang=EN&cid=367641
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2009-03/cp090025en.pdf

Consultant Juridic Marian Constantin

Print Friendly, PDF & Email