The Body Shop Internațional Limited din Marea Britanie cunoscut și că “The Body Shop” este un lanț de magazine destinate produselor cosmetice, afiliat la concernul L’Oreal – rețeaua are peste 2500 de magazine în peste 60 de țări.

În data de 5 decembrie 2017, The Body Shop a depus spre înregistrare la nivel european în fața EUIPO, cererea de marcă europeană:

STRAWBERRY KISS

Vizând protecție pentru produse cosmetice, preparate pentru îngrijirea părului, ruj, rimel, preparate pentru unghii, etc.

Împotriva acestei înregistrări, în data de 18 aprilie 2018, a formulat opoziție societatea germană dm-drogerie markt GmbH + Co. KG, care este un concern ce deține la nivel internațional peste 2200 de filiale. Opoziția a fost formulată în baza dreptului anterior asupra mărcii înregistrate la nivel național în Germania:

Sunny Kiss

Marca înregistrată anterior este protejată pentru produse similare precum săpunuri; parfumerie, uleiuri esențiale, produse cosmetice, loțiuni de par; produse pentru îngrijirea dinților.

Conflictul dintre cele două societăți a vizat mai întâi procedura de opoziție în fața Oficiului European, opoziție care a fost admisă în integralitate de EUIPO, iar ulterior Decizia Comisiei de Opoziții EUIPO a fost a contestată în față Curții de Apel a Oficiului European, însă apelul a fost respins, precum și cererea de marcă “STRAWBERRY KISS”.

Pe scurt, mărcile “STRAWBERRY KISS” și “Sunny Kiss” au fost apreciate ca fiind similare iar EUIPO a decis că este un risc foarte mare ca publicul relevant să le confunde.

Motivele pentru care cererea de marcă a fost respinsă de Curtea de Apel a Oficiului European în data de 9 martie 2020 (cazul R 1199/2019-2), au fost următoarele:

  • Teritoriul relevant este Germania și publicul german, dat fiind faptul că marca anterioară este protejată doar la nivel național;
  • Produsele celor două mărci sunt identice, în parte și similare, iar gradul de atenție al publicului relevant este de nivel mediu, consumatorul este rezonabil de circumspect și diligent, însă nu manifestă un grad ridicat de atenție.
  • Elementele “sunny”, “strawberry” și “kiss” sunt cuvinte în limba engleză care vor fi înțelese de către publicul relevant;
  • Elementul “kiss” este un element distinctiv în raport cu produsele vizate de cele două înregistrări;
  • Elementele “sunny” și “strawberry” sunt elemente slab distinctive, uzuale, în raport cu produsele vizate de cele două înregistrări, respectiv produsele cosmetice. “Sunny” face trimitere la strălucitor sau la perioada de timp în care soarele luminează, fiind astfel caracteristici destul de întâlnite ale produselor cosmetice (crema de zi, crema pentru strălucire, expresie laudativă – ten strălucitor). “Strawberry” desemnează un fruct, iar în raport cu produsele cosmetice, publicul relevant va înțelege că produsele au mirosul, culoarea sau aromă fructului respectiv;

 

  • Pe cale de consecință, publicul relevant va reține elementele distinctive, iar cele două mărci coincid cu privire la prima literă a primului cuvânt, respectiv S* și cu privire la elementul cel mai distinctiv al celor două mărci, respectiv “KISS”.

 

  • Țînând cont de faptul că riscul de confuzie este analizat țînând cont de elementele distinctive și dominante ale celor două mărci, cererea de marcă a fost respinsă deoarece “KISS”, elementul distinctiv al ambelor mărci se regăsește în manieră identică, în partea secundară (al doilea cuvânt), iar acest aspect este de natură să creeze un real risc de confuzie și de asociere în cadrul publicului relevant.

Astfel, cu toate că cele două denumiri par la prima vedere a fi diferite, opoziția a fost admisă, comisia de apel a menținut decizia comisiei de opoziții, iar cererea de marcă ulterioară a fost respinsă. În vederea evaluării șanselor dumneavoastră de câștig în eventualitatea în care este depusă o marca similară, ar fi recomandabilă consultarea unei agenții de proprietate industrială sau unui avocat specializat în proprietate intelectuală.

Marian Constatin – Consultant Juridic

Print Friendly, PDF & Email