Fashiontv.com GmbH pierde drepturile asupra mărcii europene FASHION TV în urmă unei acțiuni în decădere introdusă de o societate olandeză.

Încă din anul 2008, marca notorie FASHION TV a fost depusă spre înregistrare și pentru produse de tip băuturi alcoolice și non-alcoolice.

Titularilor de marcă europeană le este acordată o perioadă de grație de 5 ani începând cu data înregistrării, timp în care în eventualitatea unor acțiuni în fața Oficiului European, nu se impune dovedirea efectivă a folosirii mărcii în cauză. Ulterior acestei perioade, dacă titularul de marcă nu dovedește folosirea mărcii (prin facturi, cataloage, apariții media, contracte de colaborare etc.) acțiunile sunt respinse la cererea părții adverse.

Consecință a nefolosirii mărcii ulterior celor 5 ani de la înregistrare poate fi decăderea titularului acesteia din drepturile conferite de marca, dacă este introdusă o astfel de acțiune de către un terț – o persoană interesată, o societate concurență, un fost partener ș.a.m.d.

Societatea olandeză Trademarkers Merkenbureau C.V. a introdus o astfel de acțiune în decădere împotriva mărcii FASHION TV, iar procedura de la nivel european a avut o consecință negativă pentru celebra marcă în raport cu băuturile alcoolice și nealcoolice, iar în data de 13 Mai 2020 Comisia de Apel a Oficiului European a menținut decizia Comisiei de Anulări EUIPO care a  decăzut titularul în integralitate din drepturile conferite asupra mărcii FASHION TV pentru toate produsele de tip băuturi alcoolice și non-alcoolice.

Pentru a află mai multe detalii despre cum trebuie folosită o marcă pentru a nu risca să fiți decăzuți din drepturi, puteți consulta următorul articol care prezintă mai multe condiții și mai multe exemple de cazuri soluționate de Oficiul European: https://nomenius.ro/nefolosirea-mărcii-în-formă-în-care-a-fost-înregistrată-conduce-la-pierderea-drepturilor-conferite-de-marca/

În cazul mărcii FASHION TV, rațiunile membrilor Comisiei de Apel EUIPO pentru care au decăzut titularul din drepturi au fost următoarele:

Folosirea denumirii “FASHION” pentru băuturi, fără elementul “TV”, nu reprezintă o dovadă a folosirii mărcii în cauză, deoarece această omisiune afectează distinctivitatea mărcii.

Deși titularul a depus mai multe poze de pe spatele produselor unde apărea sintagma “by FASHION TV”, nu se poate contabiliza ca o dovadă de folosire a mărcii în cauză, deoarece consumatorii înțeleg care este producătorul produselor, dar nu vor percepe indicația ca fiind marcă aplicată pe produsul respectiv.

Mai mult decât atât, majoritatea probelor nu erau datate și nu se poate stabili dacă marca s-a bucurat de o folosire constantă, fără întreruperi semnificative (motivele pentru nefolosirea unei mărci trebuie să fie justificative: stare de război, embargou, s.a.m.d.).

Dintre produsele pentru care titularul a încercat să demonstreze folosirea, Oficiul nu a identificat decât “băuturile energizante”, iar pentru “apă” nu a fost depus decât un affidavit (similar unei declarații pe propria răspundere – nefiind însoțit de alte probe), nicio altă probă nefiind depusă în sprijinul celorlalte produse alcoolice sau non-alcoolice (mai precis, bere, apă minerală și carbogazoasă, sucuri și băuturi din fructe, siropuri, băuturi alcoolice).

Spre exemplu, în cadrul magazinului online FASHION TV era vândut produsul de tip Prosecco având următoarea descriere “FASHION PROSECCO by Michel Adam, a product of Fashion TV, is dedicated to all people that love fashion”, iar această probă nu poate fi contabilizată ca o dovadă pentru folosirea efectivă a mărcii FASHION TV pentru băuturile alcoolice, ci doar că o indicație a producătorului produselor respective.

De asemenea, imprimarea pe produse a altor mărci deținute de titular, cum ar fi celebrul “diamant” nu este de ajuns pentru a susține folosirea efectivă a mărcii FASHION TV.

În final, pentru toate motivele de mai sus, titularul a fost decăzut din drepturile conferite de marca FASHION TV înregistrată pentru băuturi alcoole și non-alcoolice, iar cheltuielile aferente procedurii de decădere au fost puse în sarcina acestuia.

Pentru a nu risca să pierdeți drepturile asupra mărcii pe care o folosiți, recomandarea noastră este ca orice modificare să fie efectuată doar după ce ați consultat în prealabil o agenție specializată în proprietate intelectuală, deoarece chiar și folosirea mărcii într-o formă alterată poate avea consecință decăderii din drepturi, precum observăm în cazul de mai sus referitor la marca FASHION TV.

Marian Constantin – Consultant Juridic

Print Friendly, PDF & Email