Shenzhen VKK Technology Co Ltd, o societate din China , a depus spre înregistrare la EUIPO o cerere de marcă a Uniunii Europene pentru denumirea “NYFEA” și cu stilizarea grafică redată mai sus, vizând mai multe produse și servicii, printre care și produsele cosmetice pentru care marca “NIVEA” este consacrată la nivel mondial.

Astfel, Beiersdorf AG, titulara mărcii “NIVEA” a formulat opoziție , conflictul de drepturi fiind tranșat de Comisia de Examinare Opoziții EUIPO.

Cu privire la produse și servicii, Comisia EUIPO a constatat fără echivoc faptul că există similaritate și identitate în ceea ce privește produsele cosmetice, ustensilele cosmetice dar și alte produse protejate de marca anterioară .

Cu privire la publicul relevant, a fost constatat că produsele și serviciile sunt destinate publicului larg, acestea fiind produse și servicii de consum în masă și , în parte , destinate clienților cu un anumit nivel de expertiză sau de cunoștințe , precum produsele care au un scop medical.

Referitor la analiza vizuală , acestea sunt similare având același număr de litere, iar literele identice ocupă aceeași poziție în cadrul denumirilor (N** EA ). Mai mult decât atât , chiar și literele diferite, în speță “IV” și “YF” prezintă asemănări la nivel vizual.

Din punct de vedere fonetic, semnele coincid în sunetele literelor “NI* EA ”. În limbile spaniolă , portugheză , franceză și italiană , literele “I” și “Y” se pronunță la fel, iar corelația dintre sunetele vocalelor “I – E - A” este identică în mai multe limbi ale Uniunii Europene. Simpla diferență dintre “V” și “F” nu va avea un impact important în pronunție , mai ales că în limba germană , literele “V” și “F” se pronunță aproape la fel, dacă nu, chiar identic.

Conceptual, nu poate fi realizată o analiză deoarece niciuna dintre cele două denumiri nu are un înțeles concret pentru publicul din cadrul Uniunii.

Ținând cont de similaritățile de la nivel fonetic și vizual, opoziția a fost admisă . Comisia EUIPO nici măcar nu a mai ținut cont de gradul ridicat de notorietate și de renume al mărcii anterioare “NIVEA”, deoarece, chiar dacă nu s-ar fi bucurat de cunoaștere , o eventuală opoziție ar fi fost admisă oricum în baza acestor similarități .

Decizia EUIPO nu este definitivă și poate fi atacată la Comisia de Apel a EUIPO.

Chiar dacă decizia nu este atacată de societatea din China , procedura de înregistrare pentru marca “NYFEA” va continua pentru produsele pe care Beiersdorf AG nu le-a atacat, în speță , ceasuri electronice, lămpi și alte produse care nu produc niciun risc de confuzie cu produsele “NIVEA”.

Marian Constatin – Consilier juridic