HAMILTON VS HAMILTON: Pilotul de Formula1 pierde lupta asupra mărcii în fața producătorului de ceasuri Hamilton

 

Lewis Hamilton, multiplu campion Formula1, a încercat să își înregistreze numele ca marcă a Uniunii Europene, pentru o varietate de produse, printre care ceasuri, smartwatchuri și bijuterii, fiind însă împiedicat de producătorul de ceasuri Hamilton. Ca răspuns, Lewis a încercat anularea mărcilor anterioare motivând că au fost depuse cu rea-credință, încalcă regulile concurenței loiale și nici măcar nu au fost folosite în mod real.

Compania 44IP Limited, deținută de Lewis Hamilton, a susținut că mărcile înregistrate deținuțe de compania de ceasuri Hamilton au fost depuse cu rea-credință și în plus nu au fost utilizate efectiv pentru o perioadă continuă de peste 5 ani. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda faptului că Hamilton produce ceasuri sub această denumire încă din anul 1892, cu mult timp înainte că Lewis Hamilton să se fi născut.

Având în vedere tradiția companiei producătoare de ceasuri Hamilton, cu un istoric impresionant de apariții în filmele Hollywoodiene și fiind preferată de diverse personaje celebre, precum Elvis Presley, dovada folosirii efective nu a reprezentat o provocare ci mai degrabă o desfășurare de forțe.

Proba utilizării efective a mărcii incumbă titularului mărcii contestate, iar în cazul de față, acesta a demonstrat o activitate economică semnificativă în domeniul orologeriei încă din anul 1892, eliminând în același timp și argumentul depunerii cu rea-credință ce nu putea fi luat în calcul pentru anularea mărcii.

Pentru a fi aplicabil motivul relei-credințe, marca contestată trebuie să fie depusă având cunoștință de existența mărcii anterioare identice/similare, și având la baza scopuri frauduloase, condiții ce nu au fost îndeplinite în această cauză.

De asemenea,  argumentele referitoare la drepturile de proprietate intelectuală ale pilotului de curse „Lewis Hamilton” sunt fundamentate greșit.

În primul rând trebuie  făcută distincția dintre utilizarea propriului nume în activitatea comercială și înregistrare acestuia ca marcă. Nu există un „drept natural” ca o persoană să aibă propriul său nume înregistrată ca marcă, atunci când această ar încalcă drepturile terților.

În al doilea rând, marca contestată „Hamilton” a fost utilizată încă din 1892, cu mult înainte de nașterea persoanei fizice „Lewis Hamilton.

Nu în ultimul rând, anularea a fost cerută de o persoană juridică, și anumea 44IP Limited, iar trimiterea la persoana fizică „Lewis Hamilton” și la drepturile personalității unei persoane individuale este total nefondată.

În final, Oficiul European pentru Proprietate Intelectuală a decis în favoarea producătorilor de ceasuri și a respins cererea de anularea a mărcii depusă de pilotul de Formula1 Lewis Hamilon motivând ca argumentele acestuia privind drepturile de proprietate intelectuală sunt greșite.

Avocat Florin Filip