Indicațiile geografice oferă protecție produselor ce au o origine geografica specifică și se bucură de o anumită reputație. Atunci când cumpărăm Salam de Sibiu sau comandăm un pahar de Champagne, așteptăm produse cu anumite caracteristici specifice și o anumită calitate, iar indicațiile geografice ne oferă această garanție a originii reale și ne protejează de produse neadecvate și imitații.

Termeni precum „Champagne” și „Salam de Sibiu” sunt rezervați producătorilor care operează în teritorii specifice și au un anumit set de reguli și standarde. Indicațiile geografice sunt instrumente de protecție a drepturilor de proprietate intelectuală, menite să sprijine dezvoltarea tradițională și să satisfacă nevoia consumatorului pentru autenticitate.

Pentru a înțelege aceste nevoi trebuie să ne gândim că Franța a reglementat producția de brânză Roquefort încă din anul 1411. Odată cu tendință globalizării, s-au făcut eforturi pentru a armoniza protecția indicațiilor geografice la nivel international, iar în ziua de azi ne putem mândri cu produse romanești protejate la nivel european, cum ar fi spre exemplu:

  • Salamul de Sibiu;
  • Magiunul de Topoloveni;
  • Telemeaua de Ibăneşti;
  • Cârnații de Pleșcoi;
  • Salata cu icre de ştiucă de Tulcea;
  • Novacul afumat din Ţara Bârsei;
  • Telemeaua de Sibiu;
  • Caşcavalul de Săveni

Piața produselor ale căror denumiri sunt protejate în Uniunea Europeană (indicații geografice) se ridică la o cifră a vânzărilor de peste 75 de miliarde de EURO, iar în acest moment Italia este țara cu cel mai mare număr de indicații geografice înregistrate, aproximativ 900, de la Prosciutto di Parma și Parmigiano Reggiano la vinuri de Toscana.

Acestea fiind spuse, indicațiile geografice garantează că producătorii dintr-o anumită zonă au drepturi colective asupra produsului, atât timp cât respecte cerințele specifice, și îi protejează atât pe ei cât și pe consumatori împotriva actelor de contrafacere. Indicațiile geografice pot proteja produsele agricole și alimentare, băuturile spirtoase, vinurile, vinurile aromatizate, însă există o dezbatere la nivelul Uniunii Europene pentru a include produsele artizanele și industriale (precum sticla de Murano sau porțelanul de Limoges).

Importanța indicațiilor geografice și a drepturilor de proprietate intelectuală a crescut de-a lungul timpului, existând o cerere mai acută pentru veridicitate și sustenabilitate.

Avocat Florin Filip